Skapa konst i kameran eller på datorn…

Ja det är väl vad man känner för och vad man kan och vilka möjligheter man har att tillgå. Här finns väl inga rätt eller fel i mina ögon. Andra skulle säkert säga något annat. Jag har genom åren deltagit i en hel del fotoforum men har gått ur flera av dom för där finns allt för många som påpekar och kommer med pekpinnar om man inte följer ”klassiska” regler och annat. Vad jag skapar är det som jag tycker om. Om det sen passar in i mallen för ett bra foto det struntar jag i. Om det följer alla ”regler” för hur ett foto ska se ut, Ja det struntar jag också i. Om jag sen får uppskattande kommentarer från andra att dom/ni tycker om vad ni ser. DET LEVER JAG PÅ!

Jag blir själv väldigt fascinerad av andras foton och lär mig massor. Jag får inspiration och idéer och blir peppad att prova nya saker och metoder.

Som nu i helgen när vi stod där på Knuthöjdsmossen och jag såg den fantastiska naturen. Ja, då väcktes den där skaparlusten att skapa en bild direkt i kameran genom lite skak, lite rörelse och långa slutartider. Det är verkligen inte enkelt men skitkul och övning ger färdighet.

Här vill jag visa lite vad jag tog fram.

7

Den här bilden har jag plockat upp i Photoshop samt Nik Collection. Ramar gör jag alltid i gratisprogrammet Pixlr-o-Matic. Enkelt och bra. Originalbilden till den här ser ut så här:

9

Vad man tycker bäst om är en smaksak. Det jag såg i fotoögonblicket var speglingarna och dom fantastiska träden. 

Nästa bild är skapat till 99% i kameran:

8

Här har jag använt följande inställningar:  bländare F/36, slutartid 1,3 sek, ISO 100, brännvidd 210mm,  manuell skärpa och sen stängde jag av bildstabiliseringen. I datorn har jag enbart plockat upp bilden i PS CS5 och dragit lite i Levels. Sen en ram i Pixlr-o-Matic och texten lägger jag på i PS CS5. 

Nästa bild som också den är skapad till 99% i kameran är följande:

10

Här har jag använt följande inställningar:  bländare F/32, slutartid 1,3 sek, ISO 100, manuell skärpa och sen stängde jag av bildstabiliseringen. Vad jag gjort för att skapa denna är att just i exponeringsögonblicket zooma objektivet. Nu har jag ett objektiv där jag inte vrider min zoom utan drar objektivet ut och in likt en tub och den har jag alltså dragit just när bilden tas. I datorn har jag enbart plockat upp bilden i PS CS5 och dragit lite i Levels. Sen en ram i Pixlr-o-Matic och texten lägger jag på i PS CS5. 

Det här var små tips från mig som absolut inte är någon expert bara en lagom hobby-fotonörd 😉

NF DAM

NF Trees and Bushes

12 thoughts on “Skapa konst i kameran eller på datorn…

  1. Ja, jag gillar både och… alltså både oarbetat och ”överarbetat”. Det är ju kul att se vad som händer med en bild om man ändrar omkring lite. Jag gillade första bilden.

    Liked by 1 person

  2. I like both the first and second shots best, then the others. It is interesting to hear you say you pulled out of the forums because some of the photo sites (professional) that I read are warning people against what you said. One article said that if you go into any exhibit or photo show you will see that many photos are not technologically perfect-there are off focus spots, or exposure is off, but because it moved people,it was there.

    Liked by 1 person

  3. lol, man kan ha mycket skoj med sin kamera och det visar du ju här. Vad regler anbelangar så kan man ju lära sig dom. Sen struntar man i det 🙂 Min senaste reseledarea hade dille på tredjedels bilder. Men i mina ögon är ”perfekta” bilder efter konstens alla regler vackra men ack så tråkiga! Så det så!

    Liked by 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.

