Min alldeles egna ateljé

22,1

Jag sätter mig ner, i den daggvåta grönskan,

mitt i havet av ormbunksblad.

Riktar blicken mot solens strålar som lågt tar sig fram

genom skogens virrvarr av nedfallna grenar och dignande blåbärsris.

Ormbunksbladen svajar i den svaga vinden och bildar mönster.

Det är bara jag och min kamera.

Det är magiskt.

Och tacksam är jag

att få återskapa det vackra,

det jag just där och då ser

i mitt objektiv, min alldeles egna atelje❤

23,1

Minnen…

från min barndom.

Farmor,

som varje höst plockade de blå bären, från dessa taggiga buskar

och bjöd på härlig saft.

Bär som i detta nu, så sakteliga mognar

och snart låter sig plockas,

av någon annan. Någon annans farmor…

Farmor, 

som sen länge lämnat vår jord.

Lika länge 

som jag varit färdig sjuksköterska.

Farmor

som aldrig hann vara med

på min examen.

Om hon bara fått leva två månader till…

Men jag vet,

jag vet, att hon var stolt.

24,1

Ljuset…

Det där magiska ljuset,

som blir så speciellt

när jag tar mig ner på huk, ner på marken,

i dagens sena timma.

Ljuset som blir nåt extra

när det söker sig fram,

när jag får kämpa lite extra

för att nå dess strålar.

Ljuset, som vi får till oss, 

så länge vi finns på vår jord.

25,1

Livet…

det fantastiska livet.

Livet

som ibland känns så skört,

så sårbart 

och orättvist.

Livet

som jag ska leva

livet ut

i detta nu

och varje minut.

26,1

Lyx…

vad är lyx?

Vad värderar du, vad värderar jag…

Lyx för mig

är att få stunder, möjligheter och tillfällen

att med min kamera

vistas i det vackraste som finns…

Finna de ljuvaste smycken

naturen själv har skapat.

27,1

Och kanske ha turen

att finna det där lilla lilla…

som precis som du och jag

andas och lever.

Mötas öga mot öga

på tu man hand

så här,

mitt i livet.

28,1

Livets vägar…

det passerar inte alltid

så där alldelels spikrakt.

Det tar ibland en annan väg

en omväg

en svängom…

18,1

Livets vägar

kanske mötas de igen.

Korsa någon annans

någon som man mött förr

och tanken slår mig

hur märkligt,

hur fantastiskt

livet är.

Tanken slår mig ofta…

Är det ödet,

är det slumpen?

Finns det en mening med allt?

Vad är det då

som styr våra möten…

våra vägar…

våra val…

3,1

I min alldeles egna ateljé

skapar jag det jag ser

och för mig

är det en del av livet.

Detta livet som vi lever

här och nu❤

12 thoughts on “Min alldeles egna ateljé

  1. Bedårande! Både bilder och text, som alltid här hos dig. Den första slånbärsbilden faller jag pladask för, kan det också ha att göra med att slånbären är blå, tro …😉
    Om du vill ta dig till Café Drömkåken så tro inte på uppgifterna om öppettider på nätet, de är inte sanna. Det är facebooksidan som har aktuell information. Men de sa att de har öppet året runt utom två månader på vintern, tror det var mellan lucia och Alla hjärtans dag.
    Kram!

    Liked by 1 person

  2. Så fantastiskt vackra bilder!! Jag är så glad att du kom till min blogg och lämnade ett spår så jag kunde hitta tillbaka till dig! Jag har nämligen tänkt på dina bilder massor under en längre tid men mindes inte namnet! Nu har jag lagt till dig till min länklista så nu tappar jag inte bort dig i första taget!🙂
    Ang, min odling så har jag mina tomater och physalis i trädgården mot en solig vägg! Där trivs de som fisken i vattnet! På vintern förvarar jag physalisen inomhus, ljust men svalare!

    Liked by 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.

