När en tänkt njutning inte blir som man tänkt sig…

30,1

Kära sambon och jag försöker komma iväg så ofta det går. Vi försöker ta vara på tillfällena som ges till att skåda och utforska vår vackra natur och självklart med kameran i släptåg. Kameran och kaffetermosen är givna och självklara sällskap. Och om det eventuellt sen skulle slinka ner en bullpåse eller ett kexpaket så är det extra lyx och njutning.

27,1

Men tänk, varje gång så här i vår- och försommartider så händer det igen… Det som händer varje år, ;)…

Dom skitjobbiga myggattackerna!!!

Konstigt nog faller en del av dessa upplevelser i glömska, typ som det gjort efter varje förlossning😉. Det var inte förrän man låg där och funderade mitt i värken vad i hela friden man, ännu en gång😉 gett sig in på… Det var då som den jobbiga tanken kom… och lika snabbt försvann❤ när det ploppade ut ett vackert underverk. Fast nu handlar det inte om vackra underverk utan fula, men fotografiskt väldigt intressanta, och vansinnigt irriterande varelser som lever på vår planet…

43,1

Denna gången hade jag visserligen garderat mig, utifall att, och med viss föraning, med en extra effektiv myggspray, inköpt på Jamaica. En stark citronolja som jag nog trodde skulle sänka dom svenska myggen… Tänkte att den oljan inte skulle gillas alls eftersom dom Jamaicanska myggen inte heller är att leka med och kräver lite starkare grejer. Dom myggmedlen vi har här i vårt avlånga land är jag rätt säker på att myggen blivit immuna mot. Dom är enbart kladdiga och luktar starkt men gör så gott som ingen nytta alls. Men den här… Hoppet om en myggfri vandring levde!

Fast…

48,1

Nopp… dom bet av bara fasiken! Konstant och hela tiden. Pannan var som landskapet på månen och irritationen växte snabbt. Jag är verkligen ingen myggvän. Visserligen har jag en mygghatt🙂🙂 med nät och allt, men som många andra ”bra-att-ha-prylar” så pryder den hyllan i tvättstugan oftare än på huvudet. Faktum är nu att jag funderar på att investera i en bärbar, walkie-talkie-liknande dosa som ska hålla myggen på avstånd. Kanske finns det någon där ute i vida världen som har erfarenhet av den mackapären. Då tar jag tacksamt emot era betyg kring denna, förhoppningsvis makalösa anti-mygg-mackapär-som-är-värda-pengarna…Eller har ni andra supertips så tar jag gärna emot de råden också.

47,1

Trots myggattacker så kunde vi glädjas åt att se fiskmåsparet som i år igen boat in sig på denna stenhäll.

42,1

Liksom dom vackra skäggdoppingarna som ständigt simmar fram och tillbaka i sundet utanför Ängsö. Det är så fridfullt att sitta där ute med kameran och den ljuvligt doftande kaffekoppen och skåda fåglarnas aktiviteter. OM det inte vore för alla mygg… Myggen är ena riktiga njutningssabotörer…

45,1

Men innan vi gav upp hann jag skapa spännande och vackra mönster med min kamera. Som den här bilden ovan där jag ville fånga vattnets rörelse, med träden på andra sidan ön som speglades i vattnet. Den vita spjutliknande detaljen är en torr pinne som gled fram och förbi oss där vi satt. 

41,1

En bild som känns lite extra spännande är denna som jag faktiskt inte riktigt vet hur jag fått till. Jag satt och lekte lite med inställningar och tog några multiexponeringar. Hade ingen aning om resultatet men blev riktigt nöjd med den här. Lite spöklig på något sätt. Spöklig och spännande.

46,1

Stigen som leder ner till sundet går genom ljuvligt skön och grön natur som skapar underbart ljus från solens strålar. Det är det där magiska ljuset jag så gärna vill fånga. Ljuset som är som vackrast i gryning och skymning.

Trots myggattacker så kommer vi att åka dit igen. Det är mest under vandringen på den gröna stigen som myggen är som värst. Då får man ila på lite extra, veva med armarna och hålla munnen stängd. Vill man ändå fånga det underbara ljuset får man dock räkna med en attack om man nu inte kommer på den briljanta idéen att ta med mygghatten!

44,1

Trots eländiga typer ute i vår natur så gillar jag ju att vistas där och fullkomligt älskar att krypa på backen med makroobjektivet. Sen skulle kanske sambon ha lite annat att säga kring detta… typ när jag flippar ut efter typ 20 myggattacker och LP-stora skalbaggar som prompt ska landa på just lilla mig…

Kram och hej och trevlig helg. Själv drar jag till jobbet i arla morgonstund.

TORSDAGSTEMA – I LIKE

5 thoughts on “När en tänkt njutning inte blir som man tänkt sig…

  1. Vilka stämningsfulla, fantastiskt vackra bilder du fotat. Trots det du skriver om myggor, sitter jag ändå här och bara njuter av inlägget som utstrålar lugn och harmoni. Myggattackerna hamnar i skuggan av bilderna🙂
    Trevlig helg!

    Liked by 1 person

  2. Tack för att du orkar trotsa myggplågan och komma hem med dessa ljuvliga foton. Ljuset är verkligen vackert kväll och morgon. Jag brukar klara myggen bra, men min man tar en tablett Clarityn varje sommardag, då klarar han sig undan klådan. Min favoriter bland bilderna ovan blir nog den gröna speglingen och skäggdoppingarna i det gyllene vattnet. Och den nedersta, mästerligt fångad liten bagge.

    Liked by 1 person

  3. Som sagt, dina foton är makalösa!!! Så vackra att titta på, men förstår att myggen kan ställa till det! Jag blir mest biten av myggen när jag är vid medelhavet, å då får jag stora blemmor som kliar rejält, medans maken klarar sig utomlands från myggen. Men här hemma, då blir han mest biten..inte jag! Konstigt va? Har inget bra knep mot mygg än just din mygghatt, den måste nog komma till andvändning nu. Ser att du sagt upp dej på ditt jobb, bra där eftersom dina chefer inte lyssnar på hur arbetssituationen är! Jobb som sjuksköterska finns ju alltid!!!! Lycka till! Varm kram ♥

    Liked by 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.

