Jag rensar i kalendern och funderar om jag gått och blivit klok och vis på ålderns höst…

42

När man vaknar upp, nästan vareviga morgon och känner stress och press över hur man ska hinna med allt…

När man nästan vareviga dag funderar hur länge man ska orka…

ja, då är det dags att göra något åt situationen. Så det är just vad jag gjort. Jag har börjat rensa det jag kan rensa på agendan.

40

När arbetsgivaren, som faktiskt från början var den som krävde att vi skulle genomföra just den här utbildningen på högskolan, helt plötsligt ”kom på” att så inte var fallet…

När vi nu efter halva avklarade kursen inte får mer ledigt utan får klara resten på vår fritid samt jobba 100%… Då får det faktiskt vara.

Så efter en stunds funderande och diskuterande med min goa kollega och studiekamrat över vår situation, så skrev jag till slut ett mejl till högskolan och meddelade att jag tyvärr måste avbryta kursen. Och den känslan som infann sig just då… det var som att vinna på Lotto :). 

45

Varför ska man fylla kalendern med sånt man egentligen inte behöver göra. Vem gör man saker för och varför?

Jag börjar nästan tro att jag gått och blivit lite klok så här när jag snart står överst på livets trappa 😉 Och tänk så mycket bättre jag mår och det är så här jag tänker fortsätta. Att vara vis och klok. 

43

Visst går livet upp och ner, det gör det nog för oss alla någongång.

Men vi vill väl alla att det mestadels ska gå uppåt och kan vi påverka våra val så tänker jag göra det.

44

Så när jag nu tog en härlig och välbehövlig semestervecka och fyllde mina dagar med det jag mår bra av…

Ja då kan jag bara njuta och gilla livet 🙂

Och jag har under veckan fått rå om och mysa med mina barn och sambo och andra goa vänner jag mår bra av. 

Och jag har stundtals bott ute i trädgården med min kamera och mina kompisar, ekorrarna. För det går liksom inte, att ”inte tycka om” dessa små sköna individer. Vilka personligheter, vilka underbart goa små krabater.

Och…

Förutom våra fyrfota vänner så har vi även fått tillökning…

9,1

Familjen Blåmes har fått tillökning i vår grannbostad.

Holken som vi monterade upp i höstas på utsidan av vår altan blev snabbt ett boende för våra blåmesar. Och under vår markis på framsidan bor familjen Talgoxe. Nu har båda familjerna fått tillökning så ni kan ana vilken skyttetrafik som råder runt vårt hus. Det är in och ut från morgon till kväll. Ut på väg för att hämta föda och tillbaka in med små kryp som verkar gå hem hos ”di små” liven. 

Det är verkligen en fröjd att få vara med om det här.

8,1

Och…

När jag blir för trött i mina armar med att bära upp kamera och objektiv så faller jag ner på marken och förevigar våra skönheter som snart blommat ut i vår trädgård. Men jag vet att det snart kommer fram nya och genom mina bilder kan jag njuta lite extra länge.

34

35

Ja livet har sin gilla gång, både i färg och i svartvitt.

Och jag försöker, jag övar, jag har blivit lite bättre…

på att leva i nuet.

Men visst faller jag, det gör vi nog alla, mer eller mindre. Och då kommer ofta tanken på om jag ska lägga ner bloggen. 

För vem har jag den för, för vem skriver jag… jag funderar och får se vad som blir nästa ”att göra” att sudda i kalendern.

Puss och kram från lilla mig ❤

11,1

Som just nu njuter lite extra av livet ❤

TORSDAGSTEMA – I LIKE

13 thoughts on “Jag rensar i kalendern och funderar om jag gått och blivit klok och vis på ålderns höst…

  1. Vilket underbart inlägg och nej, det är omöjligt att inte älska dessa ekorrar. Kanske blir man klokare med åren, eller så blir man mer benägen att tänka på sig själv och sina nära och kära istället för att vara till lags? Förhoppningsvis en kombination. Underbara bilder som vanligt och jag hoppas såklart att du orkar med ett litet blogginlägg lite då och då även framöver.

    Liked by 1 person

    • Tack snälla Lena! SOM jag uppskattar dina rader. Och som jag känner nu kommer jag nog fortsätta blogga, för trots allt så tycker jag att det är kul att skriva en rad eller två, lite då och då. Jag är bara lite vilsen och pressad av och till men har som mål att bli tillfreds när saker och ting lägger sig vilket jag hoppas sker inom snar framtid. Tusen tack för att du tittar in och ett av mina mål är att hinna med att besöka alla mina bloggvänner lite oftare. 🙂 Må så gott!

      Gilla

  2. Klokt av dig att sålla bland plikterna och njuta mer. Stunderna i naturen ger förstås lycka och läkning bara fotograferingen inte blir ett krav. Jag föll pladask för dina bilder på ekorrarna och kan inte se mig mätt på dem, du har fångat så fina miner och ekorrögonblick. Oh, om jag också hade en ekorre nära! Och jag riktigt ser dig ligga på marken och sikta på alla ljuvliga växter. Så vackra bilder du tar. Men allt har sin tid och tar sin tid. Vila och njuta har sin tid. Njut mera!

    Liked by 1 person

    • Tusen tack för kloka ord och tusen tack för att du uppskattar mina bilder. Det värmer så gott i hjärtat. Må så gott! Och tack för att du kikar in. Jag har som mål att hinna med att besöka alla bloggvänner lite oftare 🙂

      Liked by 1 person

  3. Men Susanne, det är ju alltid en fröjd att få komma in och vila i dina vackra foton! Undrar om du själv ser det lugn som dina foton sprider?? Även om du fotar en pigg ekorre är bilderna harmoniska och fridfulla. Och vackra, otroligt vackra!

    Bloggandet får aldrig kännas som ett tvång, då och då får man ta sig en funderare över varför man bloggar och vem man har som läsare. Jag funderar ibland över varför jag skriver utförliga inlägg som inte hör till någon fotoutmaning – jag vet ju att jag inte vill ha en fotoblogg. Så plötsligt rusar ett inlägg i höjden för det visar sig att Aftonbladets moderedaktör har länkat till det! Uppenbarligen är jag i stort sett den enda som skrivit något utförligt om personen ifråga och då fyller mitt inlägg / min blogg ett behov. Då känner jag att jag vill fortsätta blogga!

    Och det där med att känna glädje över att stryka saker på agendan, eller slippa ta ansvar för vissa saker, det vet jag precis hur det känns! Så skönt! Härligt att kunna göra de rätta valen!

    Liked by 1 person

    • Åh tack Anni!! Du är verkligen en pärla och jag blir alltid lika glad och varm i hjärtat när du hälsar på hos mig och skriver en rad eller 2. Och Jisses så spännande det låter med Aftonbladets länk till dig! 🙂 🙂 SÅ coolt! Jag hoppas att jag får mer ork och energi till att göra det jag mår bra av framöver och nu när jag sagt upp mig och kanske kan styra mer över mitt arbete så hoppas jag att jag kommer att må mycket bättre. Jag ser enbart ljust på framtiden. Må så gott!! Och Tack än en gång för att du hälsar på!

      Gilla

  4. Kloka ord – och fantastiska bilder!
    Visst är det så att man måste välja vad man ska satsa på i livet. Inte alltid så lätt när
    viljan finns man man inser att gränsen är nådd någonstans.
    Så härligt att få dämpa ekorr(!)hjulet och bara njuta av tillvaron och göra det som får en att må bra!

    Håller tummarna bara för att du inte stryker bloggandet i fortsättningen. Jag gillar verkligen att läsa dina tänkvärda texter och njuter av dina foton!

    Liked by 1 person

    • Men åh tack så mycket Beppan!!! SÅ glad jag blir av det du skriver. Och du anar inte hur lättad jag känner mig nu när jag sagt upp mig. Och jobb lär jag ha. Ett bemanningsföretag ringde upp mig ca 15 min efter att jag lade ut mitt senaste blogginlägg som är länkat till fb. 🙂 🙂 Det är humor! Ha det så gott! Och tusen tack för att du hälsar på hos mig 🙂

      Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

