Krokodiler, vattenfall och rom – Jamaica del 3

jamaica_map

Dom två första utflykterna bokade vi hemma i lugn och ro, så dom var redan inbokade på schemat när vi var på plats ;). Den första utflykten gick till Black River, YS Falls och Appleton Estate, romfabriken. Dom två förstnämnda platserna finns utmärkta på kartan och romfabriken låg strax ovanför YS Falls. Vi utgick från Negril, längst ut till vänster. Guiden för dagen var en lokal engelsktalande kille vid namn Alex och hans lärjunge… En blivande guide på upplärning. Alex var en härlig och sprudlande glad jamaicansk kille som gått i samma klass som Usain Bolt (så vi fick lite ”inside information” 😉 ) och han gav oss en massa fakta och härliga historier om och från Jamaica.

Vägarna är ju som jag redan berättat, lite sisådär… Men under den här resan hade vi buss ”modell större” vilket kändes rätt så tryggt. Nu fick jag visserligen blunda vid ett par tillfällen men det gick ju vägen ändå… puh!

Första stopp på vår utflykt var Black River.

Och i Black River, där trivs krokodilerna. Dom vegetariska krokodilerna som reseledaren sa… krokodilerna som bara äter vitt kött, som Alex sa… Alex hade rätt. Under båtturen så stannade vi på flera platser där föraren av flodbåten använde sig av särskilda lockrop och när krokodilerna hörde det så visste dom att det vankades käk. Och inte var det gurkor eller morötter som fanns i påsen, utan vitt kött 😉

Den första krokodilen vi såg trodde vi först var en gigantisk plastkrokodil. För det var så den såg ut där den låg och gapade, helt stilla, utan att röra sig en millimeter. Och shit, så pinsamt det vore om man skulle upptäcka att man står där med sin värstingkamera och plåtar en plastkrokodil…. Men den var äkta! För rätt var det var slog den ihop sina käkar. Tur man inte satt med någon kroppsdel mellan dom tänderna… Och flera möten blev det 🙂

Vid Black River växer det mangroveträd och där trivs skaldjuren och en mängd olika fåglar.

Den här mannen var ute för att se till sina burar och hämta in ev fångst. För att komma ihåg platsen hänger dom upp pet-flaskor i träden, så såna såg man hänga lite var stans.

Och som jag skrev så trivdes fåglarna här.

Fast en och annan hade nog gjort sitt här på jorden… Kanske varit lite väl närgången dom stora krokodilgaddarna 😉

Efter våra möten med krokodilerna bar det iväg upp i bergen för lunchstopp. Vi fick smaka på jamaicansk smarrig och smakrik mat. Det var riktigt gott och välbehövligt. Och det fanns fler hungriga besökare vid vår lunchrestaurang…

Gigantiska fåglar av modellen Turkey Vulture, Kalkongam. Men på min tallrik fanns det inga matrester, för Jerk Chicken är vansinnigt gott att äta. Vi hann med att fota lite också, i väntan på att alla skulle äta klart. Och som ni ser så är ön väldigt grön och kuperad.

Efter lunchstoppet fortsatte vi upp i bergen till YS Falls.

Nu kan man inte åka buss ända fram till vattenfallen utan vi blev satta i en traktorkärra. Solen stekte som bara den och luften stod rätt stilla där uppe, så ett svalkande dopp kändes väldigt skönt innan vi fortsatte vår färd. Och som på många andra platser vi besökte så fanns det även där, hjälpsamma killar och tjejer. Nu fick vi hjälp av en glad kille med att ta kort av oss båda (kan ju vara kul att vara med på bild samtidigt 😉 ) mot en slant förstås. För det är så det funkar… Man lämnar dricks lite hit och lite dit. Nu är det visserligen upp till var och en, men man ska ta med det i beräkningen när man planerar fickpengar inför resan. Den här killen ville dock inte lämna ifrån sig vår kamera förrän vi pussades så självklart ställde vi upp på det. Vi ville ju trots allt ha tillbaka kameran 😉

Efter vårt svalkande dopp var det så dags för vårt sista stopp.

Appleton Estate Romfabrik

Där fick vi smaka på rom av alla de slag. Allt från den första saften från sockerrören till färdig produkt i allsköns kulörer och smak.

Alex och hans upplärning (kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette…) serverade oss välkomstdrinken innan det var dags för rundvandring.

Om ni nu skulle få för er att det var vi som roffat åt oss alla dessa muggar så är ni helt ute och cyklar. Romdrinken gick inte hem hos alla så dom lämnade kvar sina glas…

Under rundvandringen fick vi återberättat hur tillverkningen gått till genom åren. I själva destilleriet fick vi dock inte ta bilder men på alla andra platser gick det bra. Och åsnor används inte längre förstås, utan dom är bara statister och med i själva berättelsen och dess historia.

Om vi köpte något??? Japp 🙂 Gary slog till på 12-årig rom och jag föll för vit rom cream. Trötta, belåtna och väldigt nöjda gick så färden hemåt igen. En heldag fylld av upplevelser och nya intryck. Bara att sitta i bussen och se på naturen, miljön och människorna är så fantastiskt.

Och om denna utflykt gav oss en massa intryck så var nästa utflykt väldigt speciell och gav oss minnen för livet. Men det berättar jag mer om i mitt nästa inlägg. Ha det gott alla ni goa vänner som kikar in hos mig.

7 tankar om “Krokodiler, vattenfall och rom – Jamaica del 3

• Ja det var en händelserik dag fylld av nya intryck och långa resor men det var det värt. Vill ju passa på att se så mycket som möjligt. Men jag kan lova att man är bra trött dagen efter så det passar bra att varva strandhäng med utflykter. 🙂

1. Vilken fantastisk resa ni gjort! Och rom som är så gott! Ja, det är faktiskt den enda spritsort jag tycker är god på riktigt, speciellt vällagrad mörk … Skulle vara toppen att få gå på en sådan provning.

Och så ett svar på chokladfrågan:
    Jag använde Lidls couvertyrchoklad (baking chocolate, tror jag den kallas) eftersom den inte behöver tempereras, men du kan ta en choklad du gillar. Tänk bara på att vit choklad är svårare att smälta då den har annan smälttemperatur är mörk.

Kram på kramens dag!

Gillad av 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.