Mitt 2015 – en sammanfattning i ord och bild

januari

Januari

Årets första månad och vi tog oss till det som var kvar efter den fruktansvärda skogsbranden 2014. En märklig och konstig känsla mötte oss. Ofattbart och tragiskt. Ett landskap som gav oss en känsla av att vara på en annan planet.

februari

Februari

Den lilla snö som kommit låg ännu kvar och vintern höll i sig, lite grann iallafall. Någon jätteaktiv fotomånad var det inte. Det kan jag se när jag bläddrar tillbaka i arkivet.

Min älskade morfar avled, mindre än ett halvår efter min mammas bortgång. Sorgen är ibland alldeles för tung att bära…

mars

Mars

Våren var på väg! Den här blåsippan fotade jag 8 mars🙂 under en promenad vid vackra Åholmens Naturreservat.

Och en mycket spännande och rolig upplevelse fick jag vara med om i slutet av månaden…

mars 1

mars 2

Jag var en av vinnarna i Västerås Stads fototävling i samband med att en ny hemsida skulle lanseras. Min vinnarbild ser ni ovan och priset som vi tog emot av självaste stadsdirektören Bo Dahllöf bestod av ett presentkort på 500 kr som vi kan använda i Västerås Citys butiker.🙂

april

April

Våren hade kommit och det rådde full aktivitet i dammen på Djäkneberget. En riktig publikattraktion och en mycket cool upplevelse som vi självklart var där och förevigade. 

I slutet på månaden, på självaste valborgsmässoaftonen, åkte vi iväg på en mycket efterlängtad weekend. Till Hällefors och…

maj

 Maj

…Knuthöjdsmossens Naturreservat. Vårmånaden maj inledde vi i full vinterutstyrsel, för att i arla morgonstund fota den fantastiska naturen och den fina smålommen som simmade i gölarnas vatten. En fantastisk plats som vi besökte flera gånger både i ottan och i skymningstid. Vi passade även på att besöka andra närliggande naturreservat så det blev många långa promenader och mycket nya upplevelser.

I slutet på månaden kom svärföräldrarna över från England och jag började på ny arbetsplats.

juni

Juni

Efter några arbetsdagar på min nya arbetsplats gick jag på semester och på självaste midsommarafton bytte vi kalla Sverige mot ett betydligt varmare KOS. En vecka tillsammans med några av barnen, respektive och vän njöt vi av sol och värme och bara mådde så där himla bra som man ska göra under en semester.

Strax efter hemkomsten var det dags att packa sonens väska igen. Då var det dags för det efterlängtade konfirmationslägret i Rättvik. Dessvärre blev det återigen en kämpig tid då min pappa drabbats av svår sjukdom… det kändes som att sorgen aldrig ville ta slut…

juli 1

Juli

Som många andra år tillbaka så invaderades Västerås av rockabilly, coola bilar och brylcreme under en helg i början av juli. Och i mitten av månaden var det dags att börja jobba igen och lämna över semesterpinnen till trötta kollegor. 

En stor händelse i mitten på juli var yngsta sonens konfirmation i Rättvik. En helg som vi tillbringade tillsammans med honom och andra familjemedlemmar och kommer att vara oss alla ett fint minne.

augusti

Augusti

Sommaren fortsatte ett tag till för att så småningom övergå till den vanliga vardagen med skola, jobb och rutiner. Jag och syrran passade på att vara med och värdera några gamla ting när Antikrundan var på besök i stan. En kul upplevelse med många spännande möten. Min trotjänare Canon EOS 7D tackade för sig efter många exponeringar och en ny kamera kom i min ägo. En Canon så klart😉 som förhoppningsvis ska vara med mig många år.

I slutet på månaden fick vi vara med och heja fram Felix, min systerson som debuterade i racerunning. Snacka om cool kille🙂

september

September

Den månad när det magiska ljuset börjar ta form och det blev många besök på olika vackra platser i vår närhet. Under 2015 har vi varit ute många, många tidiga morgnar och många, många sena eftermiddagar för att föreviga vår natur, men jag har valt att inte ta med så många av dom bilderna i denna summering av det gångna året. Dom har redan figurerat en hel del🙂

oktober

Oktober

Den månaden då den årliga SPA-helgen ägde rum tillsammans med min kära syster och andra fina brudar som vi lärt känna. En SPA-helg som för min del ofta innebär mycket utevistelse i naturen tillsammans med min kamera och svampkasse. Jag kanske inte är som andra brudar som parkerar sig i poolen, näpp… jag passar på att vara ute och njuta av skogens ljuva doft.

Oktober blev en månad med många aktiviteter av olika slag. Förutom SPA så fick jag under en kväll njuta till Björn Skifs ljuva stämma och i slutet av månaden bar det av till Vårgårda Naturfotofestival för första gången. Härliga dagar med många fina möten och en massa tips och inspiration.

november

November

Efter Vårgårda passade vi på att hälsa på dottern och pojkvän i deras fina lägenhet i Göteborg. En härlig eftermiddag då jag fick passa på att mysa lite extra med dottern som ju bor en bit ifrån oss. Denna näst sista månad blev mycket av planering inför vår tidigarelagda julmyshelg med barnen och inför den kommande resan. Resan som skulle avsluta året 2015. 

december

December

Årets sista månad tillbringades delvis hemma, med att bl.a fira julen med våra barn ett par veckor för tidigt. Ett mystillfälle där alla kunde vara samlade, samtidigt. Jag fick även det mycket glädjande beskedet strax innan avresa att jag knep förstaplatsen i Fototriss-tävlingen🙂 STORT Tack till alla ni som gav mig en röst!

Dom sista veckorna på året 2015 tillbringades i sol och värme och i ett underbart land, Jamaica. Våra två veckor på denna ö har verkligen varit fantastiska och mer om den resan kommer i nästkommande inlägg.

Vi kom hem på nyårsafton och med jetlag i kroppen fick vi en härlig och väldigt passande inbjudan att fira in det nya året tillsammans med min kära syster och familj som bjöd oss på smarrig trerätters och fyrverkeri.❤

Nu väntar nytt år och nya möjligheter, nya upplevelser och nya intryck. Sen att man blir ett år äldre är väl ändå bara en siffra på ett papper för inte sjutton känner jag mig som den som 2016 ska stå överst på trappan….

Passar på att tacka alla fantastiska ni som tittar in lite då och då och lämnar ett avtryck eller två. Det glädjer mig massor och jag känner mig betydelsefull. Att ni sen gillar mina bilder värmer så där jätteskönt i mitt hjärta. TACK! och god fortsättning på 2016 önskar jag er alla!

18 thoughts on “Mitt 2015 – en sammanfattning i ord och bild

    • Tack så mycket Camilla. Jag håller tummarna att grodaktiviteten är ännu högre i år så att man kan fota massor och så hoppas jag att inspirationen och tiden finns under året. Tack för alla besök hos mig🙂

      Gilla

  1. Att titta in hos dig är alltid som att få balsam för sin själ, att landa i frid och ro och harmoni, även när du skriver om den ofattbara sorgen. Det ska bli otroligt spännande att få se om dina semesterfoton andas samma typiska Susanne-känsla eller om färgsprak och folkliv får din inlägg att ta en helt annan riktning?
    Hoppas att ditt 2016 blir ett riktigt riktigt bra år!

    Liked by 1 person

  2. Så fin sammanfattning med vackra foton. Första bilden ger många minnen. Vi bor på behörigt avstånd från området där branden härjade, men kände röken ända hit. Vi erbjöd stallplats och hagar till djur som måste evakueras, men människors allra bästa sidor visade sig i nöden och många ställde upp på närmare håll. jag följde rapporteringen under hela tiden, så fruktansvärt det var. Bilden du tagit på träden som står kvar är hemsk och vacker på samma gång.

    Du har verkligen haft ett år av sorg och glädje på flera sätt. Hoppas att du får ett händelserikt år på ett bra sätt detta år, och själv ser jag fram mot många fina bilder och texter i din blogg. God fortsättning!

    Liked by 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.

