Det blir inte alltid som man tänkt sig…

120,1

Helgens enda lediga dag, igår, spenderades med att skjutsa sonen till Falun. Tanken var att vi skulle passa på att göra ett besök i Sanders Gammelskog/Naturreservat och uppleva dess årstidsförändringar. Den förra och första gången vi besökte skogen var i början på juni när natureservatet var relativt nyinvigt och sommaren var redo att bjuda på sin grönska och nu ville vi se hur hösten satt sin prägel i skogen. 

Jag som lovat mig själv att avstå besök i skogen denna höst pga alla fruktansvärt vidriga älgflugor tänkte ändå att dom kanske har gått hädan… MEN NEJ DÅ!! Efter bara 15 minuters promenad täcktes mössa och jacka av dessa parasiter och dagen var förstörd. Och som inte det var elände nog… Den tänkta ljuva skogspromenaden i tysthet med bara naturen i närhet, fåglarnas kvitter och ljuvlig skogsdoft totalförstördes av en högljudd manlig röst i värsta högtalaren och ett galet enformigt dån från en pågående folkracetävling nästgårds… Säger bara Suck! och Sk-t!

Så vi styrde bilen hemåt istället men tog den ”lilla” omvägen hem med en förhoppning om att se Nalle. Och det fick vi!!! Vilken upplevelse. Och vi var långt ifrån ensamma som ville se den annorlunda besökaren. Vägarna täcktes av bilar och människor och där lufsade Nalle helt oberörd av all uppståndelse.

118,1

För det mesta såg man bara öronen eller nacken där Nalle gick och mumsade från åkern men då och då lyfte han/hon på huvudet och kikade runt lite. Tog några steg för att sen falla åt sidan och inta viloläge. En informativ herre berättade att senast en Nalle var och hälsade på i dessa trakter var 2002 och trakten där den befinner sig på är i Uppland, strax utanför Enköping. Alltså ingen vanlig plats för en Nalle så det är klart den väcker uppståndelse 🙂

119,1

Så efter detta möte kändes ändå dagen väldigt lyckad och vistelsen i skogen kändes bortglömd. Nästan… för väl hemma blev vi påminda igen. Ner för nacken kröp nämligen mitt absoluta hatobjekt, älgflugan. Tvi och usch… nästa gång jag besöker skogen ska det vara snö och minusgrader för DÅ borde väl ändå mina hatobjekt har frysit ihjäl…

FOTOTRISS – Så här ser det ut där jag är…

HELGBILDEN

17 thoughts on “Det blir inte alltid som man tänkt sig…

  1. Vilken upplevelse, att se björnen alltså. Blir lite avundsjuk jag har bara sett spår av björn här i närheten.
    Kan avslöja att jag för tillfället har fyra bett från älgflugor i nacken och räknar kallt med att någon promenerar runt i mitt hår.

    Liked by 1 person

    • Åh häftigt. Det är mäktigt på nåt sätt att se dom bara så där… ute i naturen. Och så länge man inte står öga mot öga med Nalle så är det coolt… Annars kan det nog vara läskigt värre 😉

      Gilla

    • Björnen var riktigt coolt att få se. Den är nu avlivad, läste jag på fb. Den blev för närgången och tog sig in mot husen och där vill man ju inte ha dom förstås… OCH du ska vara evigt tacksam att du inte mött någon älgfluga för dom är vidriga. Får ju gåshud bara jag tänker tanken på dom otäcka krypen… usch! Tack för att du kikar in och uppskattar mina bilder.

      Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

