Jag fokuserar på fokus…

98

Det råder full aktivitet uppe i luften så här på hösten. Bevingade skönheter lämnar kylan och styr mot varmare breddgrader. Det är en fröjd att beskåda deras resa och ännu härligare om man lyckas fånga det på bild. Jag blev ju med ny kamera här i början på hösten och har inte hunnit fördjupa mig riktigt i dess funktioner. En hel del är ju lika som mitt ex men det finns många nyheter som jag behöver lära mig.

95

Som till exempel hur man får ”al servo” att funka. Hade ju nästan nyligen lärt mig hur exet funkade vad gäller att fota med ”al servo” när det var dags att skaffa en ny, så nu börjar jag om… suck! OCH har ni läst användarhandböcker och instruktioner så kanske ni förstår vad jag menar… Det är allt annat än enkelt att alltid förstå, så det tar liksom lite tid för min hjärna att koppla. MEN jag är på G 🙂

Vet ni inte vad ”al servo” är så kommer en förklaring längst ner. En sån där bra-att-veta-kunskap-när-man-t.ex-ska-fota-fåglar 🙂

96

Det har varit stor frustration att stå där ute på fältet och inte få till det. Är jag inte dryg annars så är jag det då… för jag blir så skitfrustrerad när jag inte behärskar saker och ting. Men att fånga ögonblicken är en sån fantastisk känsla och vet man då hur man ska göra så är det ju lite enklare, så att säga. Nu är det ju förstås ingen garanti att bilden blir en pangbild men man har åtminstone försökt att få till det. Men att stå där ute på fältet som ett tjurigt fån är inte jättekul… inte för mitt fotosällskap (kära sambon) heller 😉

94

Är objektet i mitten så kan det lyckas ändå. Den här bilden är ingen pangbild men faktiskt lite rolig. Resultatet såg jag först när jag tog fram bilden på datorn och jag tycker det ser ut som att svanen utsöndrar lite guldrester 😉 Eller vad tycker du… Inte illa att vara förgylld pippi 🙂

Nu ska jag fortsätta fokusera på fokuskunskaper… för imorgon ringer klockan i arla morgonstund och bilen styrs mot dimmig natur.

SKYWATCH FRIDAY

TIPS!!

AUTOFOKUSMETODER

One Shot AF / AF-S: Fast autofokus. Denna fokusmetod är lämplig för motiv som inte rör sig. När du trycker in avtryckaren halvvägs, låser kameran fokus så länge som knappen är nedtryckt. Detta gör det möjligt att först låsa fokus vid motivet och sedan justera kompositionen innan bilden tas.

Al Servo AF / AF-C: Rörlig autofokus. Använd denna autofokusmetod till rörliga motiv, där fokusavståndet förändras. Till exempel när du fotar en löpare som kommer springande mot dig. Håll ned avtryckaren halvvägs för att fokusera – därefter ställer kameran in autofokusen kontinueligt allt eftersom motivet rör sig.

Al Focus AF / AF-A: Här växlar kameran automatiskt mellan fast och rörlig autofokus. Har du ett stillastående motiv som börjar röra på sig, så känner kameran av detta och slår över från One Shot till Al Servo.

Manuell Fokus / MF: Du ställer själv in skärpan.

(Hämtat från Scandinavian Photo)

3 thoughts on “Jag fokuserar på fokus…

Tack för att Du förgyller min dag.

