Svamporgie, alien och dinosaurier…

58

Jag rör mig i pilens riktning och in på motionsspåret, men efter spången vikar jag av till höger med dom andra medföljande damerna. Vi ska på svampjakt 🙂

Att ta sig över stock och sten, under nedhängande trädgrenar och täta snår… det är också motion. Att låta huvudet gå upp och ner och fram och tillbaka i jakt på den eftertraktade svampen, ja det är också motion. Att sen då som jag, den något knasiga fotonörden, släpa med sig jätteryggan fylld med fotoutrustning (för man vet ju aldrig) och med kameran hängandes runt halsen och en påse i handen… ja det är ju värsta träningspasset. Och svamp blev det! Och bilder på minneskortet blev det också! Dessutom en hel massa frisk luft i mina lungor.

56

Och naturen är fantastisk och visar oss vägen… och vi följer… och finner en orgie av svampar 😉

55

49

53

52

61

65

66

57

54

51

…men jag kan nog inte namnet på en enda. Jo, förresten… ett par svampar känns igen men jag kan lova att ingen av dessa ligger förvällda i frysen. Det gör enbart trattisarna och dom gula kantarellerna och dom känner vi ju alla till så dom är inte med på bild. 

Under min runda i skogen möttes jag inte bara av svampar på rad…

Förutom att plocka bort äckliga älgflugor i nacken (jodå… dom fanns här också) så höll jag på att stå öga mot öga med självaste alien!!

48

47

Han hängde där och dinglade precis i min huvudhöjd och den levde!!! Brrrr…. Jag backade undan rätt kvickt och riktade blicken mot pippin i skyn…

62

Pippin som jobbade för fullt och inte hade tid att posera när jag kom med min kamera.

60

Kanske var den i färd med att bygga klart sitt vinterhem och bjuda in denna fjälla 😉

67

46

68

När jag går i skogen, i min egna lilla värld (damerna hade jag för länge sedan tappat bort…) så hamnar jag ofta på nya platser. Jag följer det vackra och njuter. Njuter och söker detaljer. Precis som Pippi Långstrump när hon är sakletare. Mycket går att finna, det kan jag lova.

69

Mina sällskapsdamer sprang jag på till slut och alla hade vi lite svamp i våra medhavda påsar. Lagom att fylla våra grytor med i vinter. Vi gjorde sällskap en bit och det var då vi fann det… eller den…

50

Resterna av en dinosaurie…. För det måste vara en dinosaurie som varit ägare av dessa gaddar. Tack och lov så ser det ut att vara från en växtätare och inte köttätare, men ändå 😉 😉

Det är verkligen spännande att vara på svampjakt på SPA. Tänk vad alla relaxande damer i poolen går miste om 😉

Våra vägar skildes dock åter igen då jag har lite svårt att lämna naturen och valde att stanna ett tag till… men gav upp när jag kände att dom vidriga älgflugorna blev för påträngande. Lördagens SPA-vistelse fortsatte sen inomhus.

Tidigt på söndagens morgon gav jag mig åter igen, ut i skogen. Denna dagen såg jag till att vara välpreparerad med älgflugeskydd…

87

Dock stannade jag inte någon jättelång stund för älgflugor är verkligen vidriga och inte dumma… Dom landar ju utan förvarning och sen i smyg tar dom sig in innanför nätet så jag valde att istället styra stegen mot vattnet och Magnehultssjön. Där slog jag mig ner på en sten och njöt och såg något stort som parkerade sig i trädtoppen, på andra sidan sjön. Mina aningar om att det var någon stor pippi gjorde att jag  satt kvar i en och en halv timme, i väntan på att den skulle ge sig av… och det gjorde den. Men åt fel håll, så klart. Så några superbilder blev det inte, men bilder på en pippi på väldigt långt avstånd, ja det blev det och den kunnige säger att det kan vara en havsörn eller en kungsörn. Cooolt 🙂

71

73

Efter en lyckad passerad helg på SPA laddar jag nu för helgjobb, för så är det inom vården. Önskar er alla en Trevlig Helg och har du långtråkigt, ta dig ut och njut!

8 thoughts on “Svamporgie, alien och dinosaurier…

  1. Vilka fina bilder du tagit! Jag är extra svag för foton med kort skärpedjup, de ger ett så drömskt intryck. Som på svamparna. När jag scrollar nedåt i inlägget får jag återkopplingar till tv-serien vi plöjt igenom i helgen; Jordskott. Har du sett den så förstår du vad jag menar. Grenar, mossa, svarta fåglar och mystiska väsen. Hela inlägget andas ödesmättad stämning. Snyggt!

    Liked by 1 person

  2. I skogarna runt Ladies spa? Härligt!!! Jag vet ju knappt hur kantareller ser ut, haha, men hittade inga på dina bilder. Alien bilden är ju fantastisk!!! Längtar till Sandvik Gård!!! Var aroma massagen bra, och yogan?

    Liked by 1 person

    • Jag går på klassisk massage hemma vilket är nyttigt och rätt oskönt men aromamassagen passade perfekt och var riktigt uppskattad av mig och syrran som också tog det. Yogan var bra men kanske lite för kort men som hon sa innan så var det mest en smakportion på vad yoga är 🙂

      Gilla

  3. Tack för en vacker tur i svampskogen, inte utan att jag längtar efter att hitta dem där istället för på Ica. Men örnen var ju allra bäst – TÄNK om hen flugit åt ditt håll istället när du nu satt så tålmodigt och väntade.

    Liked by 1 person

Tack för att Du förgyller min dag.

