Att förmedla en känsla…

6

Jag är under ständig utveckling i mitt fotograferande. Känner visserligen att jag till viss del hittat ”min bildstil” och mina objekt 🙂 men är absolut öppen och provar gärna kreativa redigeringar och bildskapande. 

Ibland går jag liksom planlöst och bara fotar eller kanske inte helt planlöst förresten… jag fotar det jag ser och tänker mig kan bli något bra. Oftast använder jag mig av Manuella inställningar, en utmaning, men väldigt lärorikt och roligt och det ger så mycket mer och låter mig styra mycket över hur min bild ska bli. Nu blir ju inte alltid bilden så där super som man hoppades på (väldigt sällan förresten…) men att misslyckas är ju också lärdom. Sen funderar jag ofta över vad som är rätt och vad som är fel… Eller finns det egentligen rätt och fel inom konsten?? 

När jag tittar tillbaka på mina bilder ser jag att jag utvecklats massor och har precis lika mycket kvar att lära mig. DET är kul och spännande!

Just nu läser vi den fantastiska boken ”Konsten att fotografera fåglar och andra djur”, av Brutus Östling. En fantastisk bok jag verkligen kan rekommendera. Den där WOW-känslan infinner sig väldigt ofta när vi sitter där och läser… Och känslan av att ständigt lära sig nya saker och då och då få dom där Aha-känslorna är ju bara så underbart. Boken är inget vi läser från pärm till pärm utan läser ett kapitel i taget, beundrar hans bilder och tar in det han skriver för att sen prova en del tips rent praktiskt.

7

Jag försöker ofta skapa någon slags känsla i mina bilder. Eller, det är tanken åtminstone 🙂 Sen vad bilderna förmedlar till betraktaren är ju upp till var och en. 

En inställning som jag ofta tänker på när jag fotar är vitbalansen. Den inställningen kan ge helt olika känslor i en bild. Inget säger att den ena är bättre än den andra men här brukar jag tänka till lite extra… för vad vill jag ha för känsla i min bild? 

Bilderna här nedan är fotade söndag morgon, kl. 06.20. Dimman låg tät över Svartåns stilla vatten och solen var på väg att kliva upp…

2

Inställningar: f/16, 1/6 sek, ISO-500, brännvidd 100 mm. Vitbalans Automatisk. Stativ, ingen blixt.

3

Inställningar: f/16, 1/6 sek, ISO-500, brännvidd 100 mm. Vitbalans Manuell. Stativ, ingen blixt.

Några minuter senare tog jag följande bilder åt motsatt håll i förhållande till de tidigare. Stod på en liten bro i förhoppningen att få se bävern igen. Vi var ju ändå där i ottan och det är väl då dom är aktiva…

5

Inställningar: f/16, 1/10 sek, ISO-500, brännvidd 100 mm. Vitbalans Manuell. Stativ, ingen blixt.

4

Inställningar: f/16, 1/10 sek, ISO-500, brännvidd 100 mm. Vitbalans Automatisk. Stativ, ingen blixt. 

Det kanske inte är jättetydlig skillnad i dom nedre två bilderna men jag upplever att den övre med manuell vitbalans ger en varmare ton mot den nedre som förmedlar en mer kylig känsla. Och som sagt… inget är väl rätt eller fel utan mer fokuserat på vad jag bakom kameran vill förmedla. Vad kände jag just där och då? Kände jag den där varma känslan eller var det mer kylan som dominerade… Vill jag visa hur det faktiskt var eller vill jag visa något annat…

Hur som helst så var morgonen åter igen magisk, om än att jag ännu en gång nog klätt mig lite för dåligt… Och hur var det med bävern då??

1

Jodå, han/hon visade glatt upp sin rumpa innan den dök ner i vattnet och gav sig av… Men men, det blir fler besök och nya chanser till att fota bävern och bilden blev faktiskt inte så pjåkig ;).

IMAGE-IN-ING

OUR WORLD TUESADY

NATURE NOTES

9 thoughts on “Att förmedla en känsla…

  1. I have a book on nature photography that I need to read because I could be doing so much more. These are beautiful photos playing with light.. Thank you for linking into Nature Notes…Michelle

    Jag har en bok om naturfotografering att jag måste läsa eftersom jag skulle kunna göra så mycket mer. Dessa är vackra bilder som leker med ljus .. Tack för att länka till Nature Notes … Michelle

    Liked by 1 person

  2. Att förmedla en känsla, att väcka en tanke, att berätta en historia… din bild med änderna är helt enkelt underbar, en bild att stanna vid och försjunka i. Stilla beundran. Ro.

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

