En liten skönhet

107

Vi innehar ju alla mer eller mindre kunskaper om allt och inget här i världen. I helgen när jag fångade refrängen till visan Sjösala vals fann jag även denna vackra lilla blomma som stod så vackert på ängen. Min kunskap kring denna blomma var så gott som inget alls men tack vare google har jag nu läst på och genast har mitt kunskapsförråd utökats lite mer. 

Humleblomster (Geum rivale), en ört i familjen rosväxter står det att läsa på faktasidor. Tänk vad livet är fantastiskt ändå. Man lär sig något nytt hela tiden och vi blir aldrig fullärda vilket är en väldans tur för ack så trist det skulle bli då…

108

Alla människor har av naturen ett begär att få veta” – Aristoteles

TISDAGSTEMA

RUBY TUESDAY TOO

16 thoughts on “En liten skönhet

    • Åh tack. Ja grönskan är vacker nu. Faktiskt vackrast på året tror jag bestämt. Det är något visst med den första gröna nyansen och dess färgglada kulörer i vår natur. Bara att njuta. Det säger bara svisch så är den förbi…

      Gilla

  1. Den är verkligen vacker om man tittar närmare på den. På min tid fick vi samla och pressa växter på sommarlovet så jag kan rätt många växter, vissa dock bara på finska. Och på den tiden även på latin men även om det är lätt att lära sig nya saker som du säger, så är det lika lätt att glömma … ha en skön dag!

    Liked by 1 person

  2. Vackraste humleblomster jag har sett på länge! Mina kunskaper om den växter befinner sig dessvärre i kategorin ”mindre”, har aldrig samlat växter i skolan och då kan det bli så här.

    Liked by 1 person

  3. Även kallad mormors nattmössa 🙂 Och de är både vackra och får för lite uppmärksamhet. Lustigt, jag la ut just ett inlägg med humleblomster förra veckan, men dina bilder är så mycket skickligare. Superfina!! ☺

    Liked by 1 person

    • Åh men mormors nattmössa var väl ett underbart namn på den söta lilla blomman och när man tittar lite närmare så kan man ju förstå varför den fått det namnet 🙂 :). Tack för fina ord och för att jag fått lära mig ännu en ny sak idag!!

      Liked by 1 person

  4. Så fint du fotat den lite oansenliga humleblomman, när man ser den här i sin enkelhet är den mycket vacker, men i naturen är det ofta betydligt grannare blommor som får all uppmärksamhet

    Gilla

  5. Vacker bild….Jag hade en sådan i min trädgård .Den växte i kanten av ett nedsänkt fågelbad….Men nån har krafsat upp den och nu är den borta…Fåglar kanske eller min katt som använder badet som toa !!!!!!!!!!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

