Jag har fått pippi på att fota fåglar…

Att fota fåglar är så himla kul. Som jag skrivit förut är jag ingen fågelkännare men jag kanske blir ;). Intresset har väckts mer och mer kring våra fjäderklädda vänner. Just nu ligger intresset mest på att fotografera dom vilket många många gånger, för att inte säga alltid… är en riktig utmaning! Men tänk så mycket man lär sig hela tiden och tänk så vansinnigt många bilder som blir fullkomligt askassa… En del kan man ha riktigt roligt åt. Ska nog lägga ut en del av alla totalmisslyckade bilder någon gång för det ligger en del humor i dom och visar verkligen på vilken utmaning det är att få till en bra bild. 

I lördags när vädret fortfarande var så där vårlikt skönt tog vi kaffetermosen och kameraryggorna och begav oss ut till vackra Ängsö. Där har vi hittat en bra plats där vi liksom kan sitta på pass, så där lagom i skymundan och ändå nära vattnet och har vi turen så kommer fåglarna riktigt nära och gör dom inte det så kan man göra som vi gjorde… mata fåglarna med bröd och samtidigt stå beredda för ”modellfotografering” och skjuta av massvis av exponeringar. Av alla hundratals bilder kanske man har turen att få en bra. För så är det verkligen när man fotar fåglar. Åtminstone för oss som ännu är under upplärning.

33

Den här bilden är långt ifrån någon pangbild för skärpan ligger framför fåglarna, mer exakt på stenen men jag tycker den är lite charmig så den får vara med ändå.

32

Den här tycker jag är vansinnigt charmig och förmedlar känslan av att plötsligt bli upptäckt och påkommen… Kanske var inte våra gömslen så där superbra… 😉

34

Så här bråttom fick pippin när han fick syn på två konstiga typer med något stort framför näsan…. Bäst att dra!!

31

Desto nöjdare blev dom hungriga kompisarna när vi bjöd på smarrigt bröd 🙂

Den här stunden gjorde min och sambons lördagskväll till något extra.

HELGBILDEN

11 thoughts on “Jag har fått pippi på att fota fåglar…

  1. Härliga bilder från er helg!
    Visst är det skoj att fota fåglar – en passion hos mig också.
    Har gått en studiecirkel i fågelkunskap i vinter som varvats med exkursioner.
    så intressant.

    Gilla

  2. Jag gör det lättare för mig som matar fåglarna vid ytterdörren och vänjer dem vid min närvaro – men det är ju inte alls samma sak som att lyckas fota dem ute i naturen! Tycker att dina ”nybörjar”foton är helt fantastiska! Så otroligt svårt som det är att få skärpan rätt i kombination med en bra vinkel – inget motiv man kan styra över det minsta. Din första bild tycker jag allra mest om, oavsett var skärpan ligger.

    Gilla

  3. Toppenbilder! Jag tycker inte att fåglarna håller sig stilla tillräckligt länge när jag ska fota dem så jag är imponerad av dina bilder!
    Ha en bra dag!

    Gilla

  4. Imponerande å få tatt så flotte bilde av fuglar i aktivitet !
    Eg strevar mykje med å lykkast med det. Dei flyg vekk lenge før eg er klar til å knipse. Men har ikkje fjernkontroll på kameraet mitt, kanskje du brukar det ?

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

