Helgen – minnen

100

Den här helgen har vi påbörjat projektet, rensa garaget. Kartonger ska rensas och allt som inget är att ha får åka sin sista tur till återbruket. Övriga ting stuvas om i kartonger som märks upp och flyttas upp på vinden. Ordningsmänniska som jag är vill jag ha struktur och ordning.

Mycket har åkt iväg men minst lika mycket har bara bytt plats. Idag gick jag igenom min egen minneslåda. En låda från min barndom och ungdomstid. Mycket känslor kommer fram och dom är allt annat än bara positiva och roliga men jag tänker börja med det som kändes positivt och roligt. Som den här underbara lilla leksaken jag minns så väl. En rullande trumpet som när man trycker på den gula hatten så rullar trumpeten iväg och ögon och tunga åker upp och ner. Den är verkligen urgullig.

102

Gamla glasögon fanns med i min kartong. Senaste modet a´la 70-tal och kanske tidigt 80. Mina barn har idag väldigt roligt åt dom och det kan även jag ha MEN dessa glasögon har allt annat än positiva minnen. Fick ofta höra diverse kommentarer i skolan, för hade man glasögon på den tiden så var man glasögonorm eller som jag fick slängt efter mig… Helge Krus. Helge var efter ugglan på taket i barnprogrammet ”Från A till Ö. Dom tyckte väl att det fanns en likhet…  och då framför allt också för att det under den tiden i livet var lite mode med krusigt hår eller att sova med papiljotter… Därav Krus… Nu hade inte jag glasögon hela tiden eftersom jag bara behövde dom när jag läste. Tack och lov.

101

Små glosböcker från skolan fann jag också och det var kul. Attans vad det var fina resultat där och som ni ser på bilden så sitter det klistermärken utanpå… Det var märken fröken satte på om man var lite extra duktig och det var jag tydligen, ibland ;).

Dagböcker hittade jag i mängder. Öppnade några av dom lite grann och undrade när jag stod där och läste, om jag någon gång i livet kommer att läsa igenom dom… Mycket roligt går det att läsa men även mycket tunga saker. Skrev om bantning redan som 14-15 åring, 1980-81 och om hur hårt jag tog det att andra påpekade min vikt. Fick höra att jag såg ut som en ”cucumber” och annat ledsamt. På en sida hade jag klistrat in ”starlet-trollet” (kommer ni ihåg hur den såg ut?) när den sa att ”vad skönt det är att kunna gråta” och under den har jag själv skrivit att ”-ja visst är det, men inte för att man blir retad för att vara tjock”. 

99

Ett annat minne som jag fann var den här poesiboken. En fin liten bok där familj och vänner skrivit olika poetiska texter. På den allra första sidan fann jag denna text av min mamma och mycket känslor kommer fram…

med dom orden avslutar jag min beskrivning av helgen som gått i både sorgen och glädjens tecken..

Helgbilden

4 thoughts on “Helgen – minnen

  1. Åh vilka mysiga bilder!
    Sv; Jag gör en bild i photoshop och lägger in den i varje bild jag vill ha den och ändrar storlek efter hur jag vill ha den. Sen ser jag alltid att ha en i svart/vit så den passar alla bilder 🙂

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

