Vårens första sippa

57

Igår, söndagen den 8 mars, Internationella kvinnodagen och årets varmaste dag, inleddes med frukost och vallade skidor (på TV). Vasaloppet gick av stapeln. Kunde dock inte fullfölja hela loppet framför TV`n, för när solen kikade fram och termometern steg till många plusgrader blev suget att ut och fota alldeles för stort. 

Sagt och gjort. Fikaryggan fylldes med kaffetermos och saffransbullar ( äter inte bullar allt för ofta alltså😉 ) och bilen styrdes mot Åholmens Naturreservat.

59

60

Dom tunga vinterkängorna var utbytta mot en mer behaglig fritidssko. Vantarna blev trots snålblåst kvar i jackfickan hela dagen. Men det värmande pannbandet satt riktigt skönt på huvudet och värmde mina öron, även om termometern visade på +12. Med all ljuv musik från småfåglarnas kvitter så kände vi att våren verkligen är här på riktigt!

61

Marken är tung efter den snö som smält bort men på dom anlagda stigarna funkade mina fritidsskor riktigt bra utan att mina tår blev genomblöta. Även efter mitt magläge höll jag mig torr…. Det läge jag befinner mig i när makroobjektivet är på plats och jag försvinner ner i den lilla lilla världen där allt det lilla i världen helt plötsligt blir så stort. En magisk värld där tid och rum försvinner… Och det var där jag fann dessa blålila skönheter. Bland bruna höstlövsrester tar dom sig upp och lyfter sin skönhet mot vårsolens värmande strålar och jag njuter.

Det kändes så tidigt… Blåsippor redan i början på mars… Men dom två söta damerna vi träffade där på stigen berättade att fiskar´n sett blåsippor redan den 18 februari =) DET är tidigt! och så härligt. 

Dagen igår, den 8 mars var trots all vårlycka en tung dag. Det var då 6 månader sen min mamma hastigt gick bort. En stund av tanke vid graven fick avsluta vår fotorunda. Samtidigt kom jag att tänka på att barnens farfar skulle fyllt 85 år om han fått stanna kvar på jorden. Det är väl så här livet är… sorg och glädje, tårar och skratt är inte långt ifrån varandra.

Macro Monday 2

Helgbilden

10 thoughts on “Vårens första sippa

  1. Stort och smått i livets blandning. Jag är glad över att du kan glädjas över blåsippan, att du kan se och njuta av den. Och dessutom ta så magiskt vackert foto!
    Varm kram mitt i allt!
    (och vilka otroligt läckra stövlar!)

    Gilla

  2. Solen ger oss så mycket energi och glädje! Vid den här tiden på året när det har varit mörk och dystert länge blir man som nykär när strålarna tränger sig in i fönstret. Det gäller och passa på att gå. Jag gillar dina fotoramar! Ha en bra dag och tack för kommentaren hos mig.

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

