Mitt 2014, jag tittar tillbaka…

Det blev inte mycket till vinter men några makrobilder på iskristaller lyckades jag ändå fånga.

1

Sambon och jag beslutade oss för att delta i 365-bildsutmaningen. Och utmaning är just vad det är. Riktigt roligt men också riktigt svårt och stundtals stressigt. Självklart fanns valet att kliva av men är man envis och tjurskallig så blir man kvar och det blev vi OCH vi fixade det =) =)  http://365nattsyrransphoto.wordpress.com/

2

Vinter blev vår och mina dagar som nattsköterska på kirurgen började sin nedräkning. Jag tog beslutet att säga upp mig och sökte nytt jobb. Kände att 10 års nattarbete började märkas av på det mer negativa sättet och den så omtalade, enorma löneökningen skulle träda in och jag kände att äntligen ska erfarenhet och utbildningar löna sig… men NEJ DÅ! Det var inget värt, så jag tog steget och kontaktade ett bemanningsföretag och sommaren skulle bli något nytt inom min yrkeskarriär. Fick samtidigt beskedet att jag var en av dom som fick tjänsten som sjuksköterska på det nya äldreboendet som byggdes och ännu byggs i Västerås. Sveriges modernaste äldreboende vad gäller teknik.

3

Sambon och jag tog oss ut på många spännande och mysiga fotoutflykter. Mestadels i länet som faktiskt har mer att erbjuda än man kan tro… Det gäller att vara nyfiken och söka och finna. Mycket inspiration fick vi även efter den fantastiska fotodagen här i stan, som anordnas av bl.a Camera Natura och som i år går av stapeln den 7 mars. Detta fick oss även att boka sommarens semesterresa. En veckas fotografering i Tyskland och det skulle bli så spännande….

4

Men inledningen på sommaren var ju som  ni minns, allt annat än positiv. Regnet föll ihärdigt och kylan trängde sig in, innanför varenda liten cell… Och jag skulle inte ha mer än ett par veckors ledighet och att frysa är en av de värsta sakerna jag vet. Efter att ha kollat alla möjliga vädersajter om vårt kommande semesterväder tog vi beslutet att snabbt avboka resan till Tyskland och styra näsan mot solen och värmen istället. Att semestra och fotografera i +14 och regn kändes inte som någon jättehöjdare men att sola och bada och åka på utflykter i +30 och strålande sol… DET var ett betydligt bättre val vi gjorde det året. Vi hittade en restresa som 3 dagar senare tog oss till den vackra ön Samos i Grekland.

5

Jisses vad vi njöt =) =) och tänk att den underbara värmen och den härliga solen tog vi oss faktiskt med hem till Sverige =) för sommaren sen, blev ju helt fantastisk vad gäller vädret.

Mitt jobb blev desto kämpigare…

6

En selfie tagen under en av mina nätter på mitt jobb denna sommar. Jobbade som bemanningssyrra på Sjuksköterskepatrullen här i stan och som ensam sköterska ansvarade jag mellan kl. 24-07 för Västerås alla kommunala äldreboenden och alla hemsjukvårdspatienter. Det var många gånger jag önskade att jag kunde klona mig…. Otroligt lärorikt men absolut inget jag ville fortsätta med. Det var uppriktigt sagt, skittufft! Möttes dock av helt fantastisk personal som hjälpte mig på alla möjliga sätt och att jobbet till hösten var klart gjorde att jag tog mig igenom dessa nätter.. dock med en bamsestor klump i magen. Jag beundrar verkligen dom som jobbar med det här hela tiden.

Sommaren övergick till höst och jag och familjen drabbades av en stor förlust. Chocken och sorgen har under hösten och vintern tagit oerhört hårt och sorgen gör sig påmind varje dag och det kommer den med all säkerhet att göra under lång tid framöver. Min mamma gick hastigt och tragiskt bort, alldeles för tidigt… Endast 67 år gammal somnade hon in på min äldsta sons och mammas första barnbarns födelsedag, endast 10 minuter innan det klockslag min son föddes på 23 år tidigare… och min sons födelsedag kommer framöver att få fler betydelser…

7

Sorgen och saknaden är svår och ännu har jag svårt att förstå…. Undrar ofta NÄR jag kommer att förstå…

Men livet för oss som är kvar går trots allt vidare och vi möts av kontraster…

Bara några dagar efter mammas bortgång var vi bjudna på bröllop och mina tankar slog frivolter över hur jag skulle ställa mig till denna inbjudan. Sambon och jag skulle nämligen fotografera bröllopsdagen och ge en fotobok som bröllopsgåva…

Efter många tankar och samtal så beslutade vi oss ändå för att åka till Falun och närvara på bröllopet. För som jag skrev tidigare…Livet går trots allt vidare och jag vet att mamma skulle velat detta.

8

Bröllopet var riktigt fint och jag är tacksam att jag var där. Bröllopsboken blev även den en riktigt fin minnesbok och jag känner varm glädje med våra fina vänner.

Som ni säkert förstår har mina besök hos mina bloggvänner varit få under hösten men jag känner nu att jag har ork till att ta nya tag och jag kommer att hänga på ett tag till med blogg och bloggbesök.

Jag jobbar vidare, numera nästan enbart dagtid, på Hälleborgs Äldreboende. Förvirringen är stundtals kaotisk men jag lär mig ständigt nya saker.

Annat som hänt under året är att dottern till slut fick en studentlya och trivs som fisken i vattnet i Göteborg. Äldsta sonen flyttade hemifrån och blev sambo. Dom yngre barnen växer så det knakar och livet går vidare. Svärföräldrarna har hälsat på ännu en gång. Första gången var i maj och nu senast har dom firat sin första svenska jul och jag tror den gick hem😉

Fotograferingen har fått stå tillbaka under hösten men i takt med att orken kommer tillbaka kommer även fotosuget tillbaka, så jag ser fram emot långa härliga fotoutflykter med sambon. Tills nästa gång…

Ha det gott och jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året, 2015!!

4 thoughts on “Mitt 2014, jag tittar tillbaka…

  1. Vilket år du har haft. Inte bara nytt jobb efter så många år utan även en stor sorg. Min mans föräldrar gick bort med 1½ års mellanrum. Det var fruktansvärt jobbigt. Men som du skriver så på något vis går livet vidare ändå… Men jag tänker ofta på framför allt min svärmor som jag stod nära.
    Hoppas innerligt att 2015 blir ett riktigt bra år för dig och din familj! Kram

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

