Förmiddag i vårlig natur

70Efter att ha skjutsat sonen till skolan i morse gav jag mig ut i vår, just nu härligt vårliga natur. Ljuset av solens värmande strålar var nästintill magisk och förutom sången av våra fåglar var det tyst och stilla. Hur ljuvligt är det inte att bara sitta och njuta av det som just då råder. Med en kopp kaffe och smarrig ostfralla blev jag liksom fast ett bra tag. Spanade in några tänkta vingförsedda fotoobjekt och hoppades att med hjälp av fågelmaten jag hällde ut på klippan så skulle jag locka dit dom små men nej då…. Dom är verkligen smartare än man tror. Kan lova att när jag väl gick därifrån var det party party ;). 

Några få hundägare traskade förbi och lite senare hördes dagisbarn leka vid lekparken och ljudet av en traktor nådde mina öron. En traktor på väg att forsla bort alla träd dom avverkat i skogsgläntan. 

76

Jag hörde då och då ett klingande ljud av små isflak som guppade omkring vid strandkanten. Dom liksom krockade mot varandra och blev översköljda av Mälarens vatten och det var då jag såg mönstret som speglade sig och bilden ovan kom till. En abstrakt och lite spännande bild tycker jag att det blev. I övrigt bjuder Mälaren på helt öppet vatten och vintern har på riktigt spolats bort. 

75

77

Våra träd är överfulla av små hängen och är även dom ett fint fotoobjekt.

Men så var det dom här små vingförsedda fåglarna som jag ville fånga på bild och faktum är att plötsligt så bara händer det…

72

71

73

Tydligen hade dom nog sitt lilla hem just bredvid där jag satt, för rätt som det var så kom små blåmesar flygande och kröp in i trädets hålighet mitt på stammen och vips så flög dom iväg igen. Fick väl till några bilder men hade nog hoppats på fler men rackarns så kvicka dom är. Får dock vara nöjd med dagens skörd och fick mersmak att bege mig ut igen någon dag =)

74

Först ska jag kliva in i nattbubblan igen innan det vankas för nästa ledighetsperiod. Då är jag redo igen!! 

Tjolahopp tills vi hörs igen =)

Our World Tuesday

Nature Notes

Outdoor Wednesday

11 thoughts on “Förmiddag i vårlig natur

    • Vackra bilder och jag bara älskar den lilla fågeln som jag älskar alla fåglar. Tack för att länka till denna veckas Nature Notes .. Michelle (Google Translate)

      Beautiful photos and I just love the little bird as I love all birds. Thank you for linking into this week’s Nature Notes..Michelle

      Gilla

  1. Visst uppskattar man kvalitetstid som denna…att bara få sätta sig i det gröna med kameran och bara koppla bort alla vardagliga måsten. Det händer så mycket nu i denna årstid som man inte vill missa.

    Vh

    Gilla

  2. Vackra bilder och jag bara älskar den lilla fågeln som jag älskar alla fåglar. Tack för att länka till denna veckas Nature Notes .. Michelle (Google Translate)

    Beautiful photos and I just love the little bird as I love all birds. Thank you for linking into this week’s Nature Notes..Michelle

    Gilla

  3. Ping: Nature Notes (#252)~ The pine stays green in winter… wisdom in hardship.~Norman Douglas | ~RAMBLING WOODS~

Tack för att Du förgyller min dag.

