Tant-spa är mysigt, men…

158… nästa år måste vi tillbaka till ordningen…

Under flera år har jag och syrran åkt på SPA en helg i oktober. Mer exakt alltid v.40. Utom detta året då vi inte riktigt fick ihop det och så kan det ju vara när man har familj och jobb. Men men… vi kom iväg trots allt =)

Förra helgen åkte vi till detta fantastiska ställe där vi snart firar 10-årsjubileum. En plats långt från storstan och trafikdunder. En plats som omges av underbar natur. En plats där vi förenar frisk luft, motion och skafferipåfyllnad😉 Självklart åker veckans tidningsskörd med i bilen. Inte då som läslektyr utan som underlag för den tänkta svampen vi plockar under helgen. Och gissa om vi fann guldet!!

172

146

Det är en fantastisk känsla att finna just dessa smarriga primörer. Det förgyller hela helgen och även familjens kommande höstgrytor.

Andra aktiviteter under denna SPA-helg, som pågår från fredag kl. 17 till söndag kl. 13 är just det du vill göra och det är det som är så fantastiskt. Vill du bara slappa så gör du det, vill du svettas och få träningsvärk så gör du det, vill du ligga i badet och likna ett russin så gör du det. Det finns en härlig frihetskänsla att befinna sig på just detta SPA som på helgerna enbart består av tanter. Ja, förutom kockarna då som jag tror är män😉 Åtminstone en eller 2 av kockarna bär en på Y-kromosom. 

Jag upplever detta SPA som väldigt personligt och ”man får känna sig som en speciell tant”. Kan tänka mig att på många andra ställen så blir man väldigt anonym och det är stort med mycket folk. Här får man känna sig speciell på nåt sätt. Vi får samma rum varje år. Syrran och jag behöver aldrig diskutera sängplats, den är redan given. Vi får varje år sitta vid samma bord, med samma tanter… 

Utom i år då, då vi åkte en annan helg, v.39. Vi fick självklart vårt speciella rum, rum 52 med sjöutsikt. Vi fick samma varma mottagande och gästvänlighet. Dock var det en annan detalj som var annorlunda. Tantsällskapet. I år kändes det extra härligt att få egentid då jag och syrran under måltiderna fick känna på livet som terapeut och sjukvårdspersonal. Nu vet ni alla säkert att jag till vardags arbetar just som det sistnämnda och är jag ledig så vill jag vara just ledig och framför allt om jag åker på SPA och vill få annat att tänka på. Så gissa om det var en befrielse att få strosa runt i skogens ljuva dofter och tystnad efter att ha genomlidit måltidernas genomgång av tanternas alla sjukdomar och elände, släktens elände och besvär. Allt från hemorrojder till dödsfall. Suck! 

Sagt och gjort. Min helg spenderades mestadels ute i den vackra naturen. Naturen fri från hemorrojder och alzheimerdrabbade släktingar och dödsfall. Jag dök ner extra djupt i mossan och njöt extra mycket av dess skönhet och tystnad. Följ med vet ja…

147

166

162

164

167

168

173 174

I en miljö som denna är det aldrig problem att njuta så där extra mycket. Aldrig problem att få ladda upp batterierna och samtidigt rensa hjärnan från elände. Att precis som datorns hårddisk få genomgå en defragmentering och det är så nyttigt och befriande. 

Jag passade på att njuta av tidig söndagmorgon med dimman som lättade i takt med solens uppgång. Den något kyliga morgonluften glömdes bort av all upprymdhet över det vackra. 

Kvar vid frukostbordet satt stackars syrran som ännu en gång fick genomlida sjukdom och elände. Jag fick uppleva följande…

157

153

151

150

152

148

165

Efter nästan 3 timmars njutning kom jag in lagom till förmiddagskaffet. Det avnjöt jag med syrran väl avskilt från andra tanter. I väntan på stundande lunch innan hemfärd slog vi oss dock ner i solens gassande höststrålar, ute på soldäck i en skön stol till tonerna av ännu mer sjukdom och elände. Då kunde vi inte annat än dra på smilbanden, försiktigt bita sig i kinden för att inte bryta ut i ohämmat gapskratt. Vi konstaterade just där och då att nog attans måste det vara annorlunda på ett gubb-SPA. Där diskuteras det nog betydligt mer lättsamma saker som sport och trav. Eller vad tror ni😉

Tack för mig. Nu tar jag helg med mina andra nattkollegor på sjukhuset.

3 thoughts on “Tant-spa är mysigt, men…

  1. Wow you have some beautiful photos here. It sounds like you had a relaxing time with your sister at this spa. It’s always nice to get away from the cares of our lives and just take in the beauty of nature.

    Gilla

  2. Åhh! Nu längtar jag till Sandvik Gård, vilka underbara bilder!!! Skulle verkligen behöva en helg där nu!
    Och ja, gissa om man får höra om förlossningar om det kommer ut att man jobbar som barnmorska , puh !!!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

