England del 2, resan går vidare…

55mot kusten, ”från ökenvärme i varma Lincoln till friska fläktar vid Flamborough Head” med dofter från havets innehåll och vattnets kyliga inslag. Och självklart var allt planerat…. (kan inte bli annat med två planeringsnördar 😉 )

Klockslag för tidvattnets ut och infart – check!

Vägval – check!

Fika och kameraväska packad – check!

OCH Nej då… jag glömde inte tjocktröjan 😉 Kände på mig att den skulle komma väl till pass… Har ju aldrig varit i England förut utan att frysa. Skulle denna resa vara den första, mån tro? So far, so good =)

Första stoppet och ett ypperligt tillfälle att få sträcka på benen blev denna gigantiska bro, Humber Bridge, som inte var helt gratis att åka över… så…. Japp, där rök glasspengen (aningens överdrivet).

59

60

81

Vi fann en parkering strax efter bron och tog oss en promenad både under och över för att föreviga och beundra denna byggnation ( nyfiken, läs mer här ) – Men för er som inte orkar klicka på länken kan jag berätta att bron är världens sjunde längsta hängbro med den totala längden av 2220 meter och ligger i mellersta England, nära floden Humbers mynning i Nordsjön. 

61

Och för er som struntar totalt i hur bron ser ut på undersidan kan snabbt skrolla förbi….

63

66

62

Sååå… eftersom jag är en riktig tidsoptimist, vilket jag nästan tror har smittat av sig på sambon så glömde vi tid och rum och vår plan sprack liksom lite grann just då och där…  OCH tidvattnet på vår slutdestination var snart på väg in igen. Men det blir lätt så när vi båda får en kamera i våra händer. Vi tappar liksom bort tiden någonstans…

Väl tillbaka till bilen upptäckte jag att jag hade många missade samtal på min mobil. Samtal från dottern…. och ni kan ju ana hur hjärtat slog frivolter än en gång….  inte för språket denna gång då… utan av rädsla att något hänt. Och det HADE hänt något!!! Något alldeles fantastiskt =)

För vad är väl en bal på slottet när man fått besked om att man kommit in på högskolan, på sitt första val, i den stad man bara vill flytta till!!! Lyckan kändes total och där stod både jag och sambon och grät på en parkering, en helt vanlig dag i vackra England…. 

Efter en stunds återsamlande av känslor kom paniken att vi inte skulle hinna fram i tid. Och som tidigare, var jag djupt tacksam av att slippa köra…. Sambon gasade och styrde oss säkert mot vårt slutliga mål…

64

42

41

och vi hann… Och SÅ vackert där var (eller ÄR, så klart).

Flamborough Head – (läs mer här)

En plats för den historieintresserade, en plats alldeles utmärkt för vila och rekreation. En plats för de ensamma, de kära, de nyfikna, de badsugna (njaa…)

Alltså, en plats för oss alla. 

65

77

75

58

47

Lukten av tång och salta stänk nådde rätt snart våra doftsensorer och känslan att få vandra så där nere på havsbotten, utan att få ”saltvattensotäcka” kallsupar var härlig.

Utsikten var verkligen magnifik och gigantisk, formationerna spännande och ståtliga (fri tolkning..)  och vi kände oss rätt så ”pytte” där vi stod…

Stenarna på havsbotten var mjuka och lena av vattnets dagliga slipningsarbete och känslan att gå här på bädden av sten kan liknas med att gå på en matta med svikt, likt dom kan ha i en gympasal eller idrottshall. Vattnet som ligger nerbäddat under stenarna trängde försiktigt upp i takt med varje kliv och jag hade väl aldrig kunnat ana att havsbottens konst kan vara så vacker. Snacka om duktiga konstnärer och skulptörer som bor i havet. Det var som att befinna sig på ett världsberömt konstmuseum.

54

50

52

51

78

En del konstverk var väldigt levande. Denna bruna chokladpralin satt fast som en sugplopp på stenen och var rätt så klibbig att ta på. Märklig och spännande =) och förutom denna lilla levande pralin så såg vi en och annan liten krabba rusa förbi bland stenarna men resten av havets levande varelser höll sig nog en bit från land…

79

76

48

49

Fågellivet var också spännande att följa. Dock på avstånd då dom parkerade sig högt upp på stenhällarnas sidor och toppar. Men trots långt avstånd gick det att få några skapliga bilder och vi klarade oss galant från att få en fågelskit i huvudet. (puh!)

Innan tidvattnets ankomst och med risk att vi skulle följa med ut och bli en del av havet tog vi oss en stunds paus från kameran och njöt av det medhavda fikat. Självklart ville vi bli dokumenterade tillsammans på denna vackra plats och med 3 kameror och 2 personer samt en hel drös med andra turister borde det väl gå att få till.

Nu tycker åtminstone jag att det är vansinnigt jobbigt att vara med på bild och än värre är det att be någon annan fota oss så det fick bli självutlösarens uppgift. Med risk för att halka och hamna pladask i den blöta tången hoppade jag fram och tillbaka för att ställa in kameran och få den perfekta bilden.  Resultatet blev 2 fina bilder och smutsiga byxor men jag är nöjd och bilden finns nu i mitt album.

85

och här 😉 (och tjocktröjan sitter skönt på kroppen).

46

45

56

43

Svärföräldrarna som vi lämnat hemma väntade oss tillbaka på sena eftermiddagen så när vi kände oss nöjda så började vi vår bilresa hemåt. Och nog hördes det allt en och annan liten snarkning i framsätet… och inte var det sambons 😉 

Kvällen avslutades med middag på en lokal pub. En sån där gemytlig och härlig ”bypub” som jag bara sett i ”Hem till gården”. Nu fick jag både se den och känna den och få möjligheten att andas in den där magiska, speciella pubkänslan.

Ännu en dag på min Englandsresa var till ända. Ännu en dag var mina sensorer i hjärnan helt slut efter allt ”försöka-hänga-med-i-snacket-sysselsättningen” och armarna helt slut efter allt gestikulerande…. Men min förhoppning att lära mig mer för varje dag var fullbordad. 

Och har ni lust så kommer snart del 3 😉

   Tjopp Tjopp

Tack för att Du förgyller min dag.

