Tänkvärda små ord

425

Ibland när jag har en stund till övers, så sätter jag mig ner och läser citat och ordspråk. I mitt hem finns små böcker med små kloka ord om allt och inget, oviktigt och viktigt, sant och falskt, bra och dåligt…. Mycket finns även att söka på nätet och jag har mina favoritsidor. 

Ofta så fascineras jag över vad som sägs, vad som blir sagt. Av okända och av kända, av nära och kära… Och ni som hängt med mig sen många år tillbaka, på min gamla blogg… kommer kanske ihåg att jag hade en sida där jag skrev ner saker som lilla sonen sagt. Underbara kommentarer från en stundtals liten poet och tänkare. Han kan även idag, vid 13-års ålder säga saker som värmer och ger mig ett leende men vid denna ack så känsliga ålder avstår jag att förmedla hans ord. 

Kanske bor det en liten poet i mig också…. Kanske inte ordmässigt men bildmässigt. Ibland kan jag nämligen likna mina bilder med poesi, fria att tolka.

Många gånger behövs inga ord, bara närvaro. Som t ex i mitt arbete som sjuksköterska. Där betyder många gånger min närvaro, ett lyssnande öra, kanske en hand att hålla i eller kanske ett värmande ord mycket. Kanske bara för stunden, kanske något att ta med i livet… Och det känns när man lyckats och ibland får man det bekräftat genom ord, ett handslag, en kram eller ett kort.  Det är sådana dagar jag går hem och känner att jag gjort ett bra jobb.

Ha det gott alla nära och kära och alla jag känner och inte känner. På fredag väntar ett fantastiskt kärt återseende jag så länge sett fram emot. Då ska jag träffa en fantastisk, varm och kärleksfull kvinna jag har lyckan att känna och fått arbeta med.

Puss och Hej, från Lilla Mig!

431

430

427

429

426

=)

6 thoughts on “Tänkvärda små ord

  1. these photos are lovely, such a good eye for still moments. I like the discussion about poetry, words, presence. I was once in the hospital, quite frightened, and a nurse noticed and came and laid a calm hand on my head, like you would a child, and I calmed right down. That was years ago. I am still grateful for that still presence and peace from that person in that moment.

    Gilla

  2. Ja, det finns många tänkvärda ord! Och visst är vi hjältar vi som jobbar inom vården- att få hjälpa ,vårda och trösta en annan människa- det är något speciellt det!
    Njut av livet🙂

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

