På språng genom livet…

323

Ja det är så lätt att haka på, dras med i det snabba tempot vårt samhälle tar med oss i. Eller är det vi själva som orsakar vår stress?

När vi var små fanns ingen dator, inga TV-spel eller mobiler. Då var det ofta stunder och tillfällen då vi fick tid till eftertanke, tid att umgås med varandra. Efter skolan samlades vi i lekparken, pratade om allt och inget, spådde varandra i sanden eller slängde upp gruset i luften för att efter dess landning se hur många barn vi skulle få. Vi träffades ibland hemma hos någon kompis och spelade kort eller lekte anden i glaset. Visst var vi rastlösa även då (då pallade vi äpplen…) men idag känns det som att alla ska ha allt serverat och tilldelat. Man får inte ha tråkigt eller inget ha att göra. Men hur nyttigt är det inte att bara vara och HA tråkigt!

Stressen började redan när barnen föddes och det skulle babysimmas, för det gjorde ALLA (inte vi) och mammorna på öppna förskolan tävlade om vems barn som gick tidigast, sa mamma tidigast eller vems barn som var snällast eller klokast. Kan inte låta bli att tänka på Mickan i Solsidan som ska ge barnet kalops just pga hysterin om att vara bäst…. Tragiskt, eller hur?!

För den delen så började tävlingen redan direkt efter förlossningen för det var knappt att man vågade tala om att man använde bedövning. HUR många gånger fick man inte  höra det… -VA! Hade du bedövning?! DET hade inte jag…. Suck!!! Varför lida när det finns hjälpmedel??? 

Livet rusar på snabbare och snabbare hela tiden. Vi ska vara anträffbara 24-7, vi ska vara pålästa och uppdaterade på fb dygnet runt. Hakar datorn upp sig eller om sidan jag söker på internet inte visar sig på ett par millisekunder… ja då börjar stressen gnaga inuti mig. Jag blir ofta mörkrädd för mig själv men har lärt mig att då och då stanna upp. Stunder när jag lämnar all stress hemma är när jag ligger, sitter eller står med kameran framför mig. Då blir jag som bortkopplad från allt runt omkring och går in i mig själv. Jag kan komma på mig själv att VIPS! så har en timme passerat och VIPS! så har ytterligare en timme gått. Jag vet att det är då jag laddar mina batterier och det gör mig så gott.

Nu väntar 3 nätters arbete igen men på måndag morgon går jag av och får vara ledig en vecka och SOM jag ska njuta och ladda.

Ha det gott och våga stanna upp och njuta av livet. Plocka in en bukett vårblommor och njut, känn doften av våren och lev!!

The Weekend in Black and White

13 thoughts on “På språng genom livet…

  1. Jag brukar inte jämföra mig med andra, så just den stressen slipper jag. Däremot kan jag känna stress över att det finns ett så stort överflöd av saker, böcker, filmer, platser att besöka etc etc som tiden inte räcker till. Tänker på allt som kan behöva göras som jag bara säger ”sedan” till. T ex alla färgfoton som togs innan digitalkameran tog över. Yngste sonen minns knappt sina tidiga år eftersom minnesbilderna i form av foton ligger i ett skåp i väntan på ”sedan”. DET stressar mig!
    Nu ska jag ta tebaljan och sätta mig på verandan och bara vara ett tag. Ehhh, jag har nog en bok där som jag ska läsa …

    Kram på dig, fina Susanne!

    Gilla

  2. Susanne….Your words are wonderful and sososo true. I loved reading every little word. The capture is such a stunning one. It looks to be a lady hurrying. Now at 74, I am having to quit hurrying, really retire, and finally have the time to sit and smell the roses. Illness is not fun, but my having to finally stay at home is a real plus to it all. genie

    Gilla

  3. Spännande bild! Instämmer och känner igen mig i varenda ord du säger. Tänk att det ska vara så svårt att stanna upp ibland! Men för mig är det också ett måste för att jag ska orka och fotografering är min bästa terapi🙂 Kram på dig!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

