Jag vill berätta en om fantastisk händelse….

212

Eftersom jag nu inte är äldre än 28 (ljug) så kanske det låter lite knasigt …. men när jag gick i skolan fanns inga datorer eller mobiler. Då skrev vi på papper, köpte fina och roliga brevpapper, vi köpte schyssta pennor, ett engelskt lexikon och vi skaffade oss brevvänner. Dels gick det att hitta adresser längst ner på sidorna i Kalle Ankas serietidning , dels blev vi presenterade för olika klubbar/föreningar i skolan som förmedlade brevvänner från när och fjärran. Jag skriver ”vi” för jag är säker på att jag inte var den enda tjejen i vårt land som hade det här som intresse…..

Jag har brevväxlat med tjejer och killar från Nordens alla länder, från länder i Europa och till och med med tjejer och killar på andra sidan jordklotet. För det mesta skrev jag på engelska förutom med dom i Norden och Sverige där jag skrev på svenska. En del brevvänner hade jag tät och långvarig kontakt med, en del endast ett fåtal brev. Det skulle ju trots allt klaffa =). En härlig del i det här är att jag har sparat ALLA brev jag fått genom åren. ALLA brev och fotografier jag fått från alla möjliga länder. En vacker dag (eller förresten… vi tar en mulen dag istället…) tänker jag sätta mig och kika igenom allt detta. 

En jämnårig tjej jag hade extra nära kontakt med är Anne Flynn från Bray på Irland. Vi fick en härlig kontakt vilket gjorde att sommaren 1987 kom hon till mig i Sverige och stannade här i 2 veckor. Jag hade precis flyttat hemifrån så vi bodde i min lägenhet. Det var fantastiskt att få möta den här härliga tjejen. Kontakten fortsatte och sommaren efter åkte jag till henne på Irland och fick uppleva den fantastiska ön. Kan tala om att inte var det helt enkelt att hänga med när dom pratade på men det gick skapligt. 

När jag kom hem började jag studera, Anne flyttade till Frankrike och kontakten försvann. Många många gånger har jag tänkt på henne och när jag ”började hänga” på internet har jag i omgångar försökt söka på hennes namn utan framgång. Senaste veckorna har jag funderat mer och mer och så i måndags….. då skrev jag hennes namn på fb, tryckte på enter och VIPS!!! så var hon bara där. Såg bilden och kände igen henne direkt. Känslan jag fick var stark och jag satt och grät hela kvällen. 

Nu skriver vi till varandra och tänk så mycket vi har att berätta. Vi har över 20 år att gå igenom….. Det här är en fantastisk händelse som jag vill berätta om och vad passar väl bättre än att dela detta med er på veckans torsdagstema.

I Like

211

”You meet people who forget you. You forget people you meet. But sometimes you meet those people you can’t forget. Those are your ‘friends.'” – Arnold H. Glasgow.

24 thoughts on “Jag vill berätta en om fantastisk händelse….

  1. En riktig solskenshistoria! Det är fantastiskt att vi numera med datorernas hjälp kan knyta och återknyta kontakter med andra människor. Så vackra bilder du illustrerar din berättelse med.

    Gilla

  2. Men vad roligt att hitta en gammal vän så där genom ett klick. nog är det fantastiskt.
    Förstår att du är lycklig för detta.
    Ha en underbar torsdag.
    Kram Meta

    Gilla

  3. Such beautiful pictures and an wonderful story!!
    It’s so nice with social media now, that we can get in touch with old friends that we have lost through lifes twists and turns…i really am so happy for you Susanne ❤
    And just as wonderful, for me anyway, is that i now have a new friend, somebody to get to know that i would never have met otherwise:):)

    Gilla

  4. Härligt! Jag sitter och bara ler med din berättelse!
    Hoppas verkligen att ni snart får träffas och berätta er liv och fortsätta bubbla!
    Jag har själv valt att inte ta kontakt med de jag hittat. Känner inte för det ännu, men det kanske kommer!

    Gilla

  5. Häftigt! Jag känner igen det du skriver, så vi är nog i samma ålder, 28+! ;-)!
    Jag har brevväxlat med en tjej i Frankrike sedan 1983, och vi har även träffats 3 ggr. Jättekul, och kontrast med att fortfarande skicka snigelpost i dagens datasamhälle! :-)!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

