Nörd, annorlunda form av meditation eller helt enkelt egentid med lyxinslag….

185

Det går i perioder. Likt en periodare med annat sug…

Men jag…. Jag sugs till diskhon =) och då av en helt annan anledning än att just diska… disken är bara ett nödvändigt måste om inte köket ska sluta i kaos och katastrof…

Jag sugs till diskhon för att få utlopp av min kreativa lusta och mitt behov av att skapa något spännande. Skapa med hjälp av vatten, skålar och min kamera. Som pricken över i tar jag hjälp av lite av vad jag har hemma just då, lite spännande rekvisita så att säga….  Som dom här bilderna där jag sparade omslagspappren från fantastiska paket som kom till mig och barnen från England och som jag använde som bakgrund. Sen laborerar jag med vitbalans, bländare, slutartider och blixtriktningar, allt för att inte redigera bilderna så mycket efteråt. Nej, jag vill skapa direkt i kameran.

Sen ska ni förstå att bilderna jag knäpper blir många, ja… extremt många och tålamodet testas kan jag lova. Dom allra flesta bilderna raderas, antingen direkt i kameran eller efteråt när jag tittar på dom på datorn. Ju mer jag fotar desto mer kritiska ögon öppnas. Från mig själv alltså…

Den första bilden fastnade jag extra för och just för att den är skarp, ren, enkel och droppen landar precis i vattnet och ger stänk alldeles runt omkring.

186

Den här bilden gillar jag för dess vackra blå nyans och för att jag ser ett hjärta ligga där uppe på pelaren och balansera….

187

Samma blåa nyans ser ni i den här bilden där klarheten och skärpan är tydlig och ger mig en känsla av att befinna mig på ett glasbruk och beundra kristallglasens lyster. (Jösses vad det lät djupt….) Mitt ena omslagspapper syns fint i droppen som verkligen balanserar på toppen… och dessutom ser det ut som att den har en keps på huvudet…

188

Den här är annorlunda… Jag ser en manskropp… kanske en body builder som visar upp sina muskler från sidan och vrider överkroppen mot betraktaren. Vart huvudet är?? Ja, det kan man undra.. Men visst ser ni badbrallorna?? Lila och svartrandiga… (Nej då.. jag hallucinerar inte.. Inte ännu…)

Varför min rubrik då?

Jo… för mig är en fotostund en stund av egentid och faktum är att jag då och då får känslan av att gå in i mig själv och totalt glömma omgivningen. Det är väl det som just meditation handlar om…. Eller? Men att sitta just i köket med kranen droppandes, skålar som sakteliga fylls av vatten och med näsan i kameran, putsduken i handen (den behövs kan jag lova…) och totalt bli fast i timme efter timme… Är inte det lite nördvarning trots allt???

Men är det så, så säg det inte högt för jag kommer att fortsätta sitta vid diskhon och skapa mina bilder för där trivs jag bra, i perioder…

184

Den här bilden har jag väntat på länge…

Inte 100% nöjd men nästan och den symboliserar mycket…. Vad den är för just dig är din ensak. säkert ännu en droppe eller helt enkelt bara vatten. För mig är den en symbolik med att hålla sig flytande, att hålla sig på ytan och inte sjunka. Att hålla huvudet ovanför vattenytan… Det är en konst och inte alldeles helt enkelt. Men jag kämpar och vet att jag kommer att lyckas.

Jag är nog en nörd trots allt….

Tjo och hej, från lilla mig!!

Water World Wednesday

27 thoughts on “Nörd, annorlunda form av meditation eller helt enkelt egentid med lyxinslag….

  1. Väldigt imponerande bilder. Har försökt få till det så där, men inte riktigt lyckats. Men det är väl dags att testa igen. Har du några bra tips för att få till det?

    Gilla

    • Tusen tack Gabriella. Stort tålamod, massor av övning och massor bilder att slänga. Jag blir på sin höjd nöjd med ca 5-10 per omgång och då knäpper jag nog en 2-300 bilder varje tillfälle. Jag använder mig av makroobjektiv och blixt och helst stativ men för det mesta orkar jag inte ta fram det. Dom här bilderna är handhållna. Jag ska försöka få till en beskrivning någon gång. Lycka till!!!

      Gilla

  2. These pictures are just so amazing Susanne!
    The description of your work, your feeling, your thoughts and creative ideas…so wonderful that you share this with us…i for one am very thankful.
    Keep escaping to the sink, keep creating, and keep sharing…you are best!!!
    I will make sure the dishes are done so you have a free sink;)
    <3<3<3

    Gilla

  3. WOW, I am speechless. In the 3rd photo where you see a man, I see a couple facing each other. You post is very inspiring, thank you.
    Stopping by from pret-a-vivre.com

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

