Att se ljuset i rådande mörker

Att jobba natt under vinterhalvåret kan ibland kännas tungt. Jag är vaken när det är mörkt och sover när det är ljust. Avsaknaden av dagsljus och ev sol blir extra påtaglig under just vinterhalvåret. Nu är det så för många andra också… Dom som jobbar på arbetsplatser utan tillgång till fönster eller utomhusaktiviteter har det många gånger likadant. Det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem. Undrar hur det är för dom som bor högt upp i vårt avlånga land när det är mörkt dygnet runt en period….

Alternativet just nu är inte att jobba dag utan att ta vara på ledig tid och gå ut i naturen så mycket som möjligt när jag kan. Tänka positivt och ta vara på det ljusa.  Jag har ju lyxet att kunna vara ledig en vecka mellan nattpassen och det gör det värt att kämpa på med dom övriga arbetstiderna.

Att leka med kameran och inställningar är riktigt spännande och det gör många gånger att jag liksom försvinner in i bildernas värld. Som dom bilder jag visar i det här inlägget. Jag har bara använt manuella inställningar och inget autofokus utan flyttat min egna lekamen fram och tillbaka lika mycket som jag skruvat fram och tillbaka på objektivet. Det jag var ute efter var det diffusa, det oklara med antydan till motiv och detaljer. Vet inte om ni gillar det men jag gör det och känner mig nöjd. Dessa inte helt kristallklara bilder, dessa lite mer abstrakta bilder gör att jag stannar upp och tittar lite extra.

Så förhoppningen är nu att när jag har ledigt en vecka ska finna nya objekt att föreviga. Tack för att ni tittar in.

TÄND HELLRE ETT LJUS, ÄN KLAGA ÖVER MÖRKRET. – Kinesiskt ordspråk

Favourite Photo Monday

9 thoughts on “Att se ljuset i rådande mörker

  1. Jättehärliga måleriska bilder du visar upp. Varma och sköna i tonen med. Log för mig själv när du beskriver hur du flyttar dig när du letar rätt skärpedjup. Kan liksom se det framför mig. Och mig själv med. Krälandes på marken eller klättrandes i en buske haha. Nog har man haft många roliga ”positioner” minsann när man fotat 🙂
    Hoppas du förevigar många fina saker i vinter.
    Kram

    Gilla

  2. Jag gillar verkligen dessa! Det diffusa kittlande och spännande och där beteaktarens ända begränsning är avsaknad av lekfullhet och fantasi. Busfint abstrakt med varmt ljus!!!!! Snyggt Susanne! Tack snälla för din kommentar. Hur jag än så bra kommit att hantera dessa förluster som hänt för många många år sedan så är just allgelgona så jäkla ledsam. Konstigt för vid andra tidpunkter har jag inga som helst problem att gå till minneslunden nä jag t.o.m kan njuta av tystheten och rofylldheten och de vackra blommorna. Men allgelgona- urjobbigt när vi tänder ljus och tänker lite extra på våra kära. Du har funnit ett bra sätt att ta vara på tiden och ljuset dessa mörka dagar. Själv laddar jag inför min Hawaiiresa med att läsa och söka info som kan vara bra att ha i bagaget. Önskar dig en fin vecka och mysiga kreaktiva stunder med kameran. Kram // Mie

    Gilla

  3. You have created very beautiful images…very dense, warm and glowing. I like the movement in the green ones too. You might like to share your work on Mandarin Orange Monday too:)

    Gilla

  4. Ja,en nattjobbares dilemma! Men men, vi har turen att vara ledig en hel del mellan passen ibland,och då finns tid till återhämtning. Tycker ibland att många som jobbar dagtid är tröttare än vi nattfolk? Jag är lite dålig bara på att ta vara på ljuset under dagarna,sover ju så länge…hm…

    Gilla

  5. Å vad jag känner igen mig i din beskrivning av att jobba natt. Är just nu tjänstledig för att jobba i vår egna firma och just för att få slippa jobba nätter och helger. Även om de har sina fördelar, så känner jag just nu (med småbarn) att det blir för tufft. Men som sagt, man kan vara ute få experimentera med kameran lite i dagsljus, inte helt fel heller 🙂 SKön stämning du fått fram i bilderna, jag fastnade lite extra för nr. 3 och de två sista, vet inte varför riktigt. Men det är ju det som är så bra med det abstrakta, man behöver inte förklara så mycket, det handlar mest om känsla 🙂 Ha en fin vecka!!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

