På vandring…

Jag har vandrat…. Vandrat en vacker solig förmiddag i Falun. Kameran hängde med på axeln, vantarna satt bra på mina kalla händer och mössan värmde skönt och förhindrade att min kroppsvärme försvann den vägen. Uppåt alltså, likt en skorsten….

 En tanke som slagit mig sista dagarna är hur nedrans knasig jag varit genom åren. Möjligen hade jag ”en släng av” fåfänga, vad vet jag…  Men varför i hela friden gå omkring och frysa för att behålla frillan eller för att slippa se töntig ut …. Varför frysa när det finns snygga, coola mössor och hattar. En sak vet jag… och det är att jag absolut inte klär i mössa men vem sjutton bryr sig. Kanske blev jag rent av klok när jag passerade 40…. ( YES! Alltså har jag varit klok i 6 år! ) Nu sitter mössan på mitt huvud och jag tycker det är skönt!

Att hösten börjar övergå till vinter känns i luften och syns i naturen. Nu är det inte många löv kvar på våra träd och buskar. Några ensamma blad fångade jag i förmiddagssolen som ligger lågt på himlen och som ger ett varmt och vackert ljus i vår natur. Och bladen skiftar ännu i nyanser från ljusaste grön till gul, orange och röd. En del bruna och vissna. MEN… det står inte på förrän våren knackar på och ljuv grönska spirar i vår natur igen. Japp… Måste vara optimist och se framåt, tänka positivt. För det är just våren jag längtar till och ser fram emot. JAG – ingen vän av vinter och kyla.

På vandring var det visst….

Jag har inte bara vandrat i Faluns natur utan vandrade hem från Falun häromdagen. Inte bara till fots då… utan med hjälp av tåget som tog mig hem till stan. Där påbörjade min andra vandring. Jag vandrade genom centrum, till tandläkaren och från tandläkaren tog jag mig hem till fots. En lång och (nästan) behaglig promenad genom mindre vacker natur (hus, hus, hus, motorväg och massvis av trafik). Promenaden underlättades av ljuv musik på högsta volym i mina öron. Musik och skönsång av ljuva Miss Li, min nya favorit. Promenaden, jag inte tog tid på, i helt fel skor… tog mig hem (vilket känns i mina nu ömma fötter) och ännu en tanke for genom mig strax innan jag klev innanför dörren… Det var något som saknades.. Bänken…..

Träbänken som står så bra placerat under ett vackert träd, bredvid ett vackert gångstråk, precis utanför sjukhuset… Den var borta! Borta och undanstoppad för vinterns snö kanske… Ja troligen.

JAPP!! Så det är bara att konstatera att vintern ÄR på väg…

Ha en superhelg alla nära och kära.

2 thoughts on “På vandring…

  1. Vilka vackra och varma bilder! Här var det bara gråtoner idag.
    Ja, man blir tydligen klokare med åren:) Numer gillar jag också att dra ner en mössa över öronen när det är kallt. Och nog närmar sig vintern, även om vi härnere i söder nog har ett tag kvar till snö.
    Trevlig helg! kram

    Gilla

  2. Känner igen mig i det där med mössa. Vi flyttade till Norrland. Då började jag använda mössa. Har en svart, som är ok, på mitt lilla huvud:) Jackluvan åker ofta på över:) Inne har jag inte mössa, kanske därför jag fryser jämt… Tur man har en varm gubbe i tvsoffan:)

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

