Ord på vägen

Jag tömmer lådor och packar ner mina tillhörigheter i kartonger, jag sorterar och slänger, jag lägger det som ska sparas på hög…

Bland mina tillhörigheter hittar jag en gammal skrivbok, väl inplastad, fylld av tidningsurklipp och handskrivna rader med fantastiskt vacker gammaldags skrivstil…. Jag finner lösa blad skrivna på någon gammal hederlig skrivmaskin… en skrivmaskin där alla tangenter verkade vara intakta. Ingen bokstav som saknas eller ser annorlunda ut…

Boken är från en avlägsen släkting som gick bort på 70-talet. Hon var bosatt i Vasa, i Finland. Boken är daterad 1967…. Det är nog då den började fyllas med sitt innehåll och fortsatte sedan till hennes bortgång. Jag har inga direkta minnen från henne mer än det jag ser på gamla fotografier…..

Det som slår mig är en fascination av hennes innehåll…. Hon var nog väldigt troende, det kan jag utläsa från urklippen…. Mycket annat finns också att läsa i boken. Många kloka ord och fina verser varvas med ämnen, mer aktuella än någonsin även idag, 2012.

Jag hittar urklipp om vila och stress…. En artikel hon klippt ut heter ”En känd vetenskapsman berättar; Vänj Er att vila”

I artikeln ser jag hur hon strukit under några ord, några meningar….. Jag läser följande:

* Långa bilturer under semestern är inte att rekommendera. De innebär ingen vila, i synnerhet inte för föraren.

* Det ligger inte någon vila i att läsa en roman på eftermiddagen i ställer för att gå till kontoret. Efter några timmar är våra ögon trötta, våra nerver spända, och antagligen har vi också huvudvärk. Vi kan inte sanningsenligt säga att den lediga eftermiddagen inneburit någon vila. Olyckligtvis har många människor en alldeles felaktig uppfattning om vila, och deras sällsynta lediga timmar fylls med spänning snarare än med avkoppling. Bästa sättet att vila är att slappna av. Om vi verkligen önskar att snabbt lära oss konsten att slappna av, har vi stort utbyte av att se på en katt i vila!

Dessa rader om vila fylls ut på sidan av små rutor med tips. Här kommer ett:

* Fyllda dadlar: skåra dadlarna, peta ur kärnorna och fyll dem med grön mandelmassa. Pensla dem med uppvipal (det står så… ) äggvita och doppa dem lätt i pärlsocker.

Den andra artikeln jag fascineras av heter ”En känd vetenskapsman berättar; Lider jag av stress”. Och även här har hon strukit under några rader…..

* Om man arbetar i en atmosfär av vänlighet och humor blir arbetet en glädje. börja t ex dagen med att säga: Ingen vet vad som kan hända i dag. Det kan hända något nytt och intressant! Fortsätt att ställa er den frågan ibland och försök se något roande och intressant i allt, i alla samtal och i varje människa ni möter. Livet blir rikare och mera meningsfyllt, ni kommer ifrån tankarna på er själv ni blir friare och lämnar era hämningar. Arbetet i sig kan antingen hjälpa er att bevara hälsan eller förstöra den.

* Det är viktigt att vi är ärliga mot oss själva och lyssnar till den musik som passar oss bäst. Och för att verkligen njuta av den måste vi slappna av, sitta bekvämt, låta musiken flyta mjukt omkring oss. Att samla skivor är betydligt bättre än att samla medicin.

Ja, vad säger ni??? Jag sitter här alldeles fascinerad och hänförd och kommer att läsa dessa artiklar om och om igen. Och en solig höstdag som denna finns nog ingen bättre plats än en solvarm bänk i vår vackra natur, fylld av höstens fantastiska färgskådespel.

Ha det gott alla och njut av dagen och livet. Ta hand om ert eget och sluta ägna mer energi åt vad andra människor gör…..

9 thoughts on “Ord på vägen

  1. vad fint och intressant. Jag tror vi sköljs av en 70-talsvåg åter igen. Folk börjar bli medvetna igen om vad som är värt i livet och blir mer kärleksfulla mot sig själv och varandra. Vi vill väl ha den vågen igen, men inte droga bort den som många tyvärr gjorde under den tiden. Allt vara fritt och accepterat. Hehheh, njut av din skatt du hittat. Så tänkvärt och spännande. Varför gör vi inget åt detta. Vad väntar vi på? kram

    Gilla

  2. Such beautiful pictures, amazing colours and light!
    Read through these amazing words so many times…so many issues that we think are associated with ‘modern’ society that have really been with us for so long…
    Thank you for sharing this xxx

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

