Tankar kring bajs och tandborstar…

Jaha, vadan detta då… Jo tankar kring bajseriet känns mer än aktuellt just nu när jag i 4 veckor ska jobba på den kirurgavdelning där bajset är enormt viktigt och ett hett ämne. Ja helt enkelt skitviktigt… Jag ska nämligen jobba med dom patienter som av någon tragisk anledning får en stomi, dvs ”påse på magen”. Permanent eller tillfälligt. Och då pratas det bajs förstås, vilket är, för oss alla, en viktigt del i vårt liv för annars skulle vi inte må bra eller rent av ”kolavippen”.

Många olika uttryck finns det kring detta ämne som vi alla gör, förhoppningsvis dagligen och som även kungen gör… en del säger -att sköta magen, andra säger -jag ska bajsa. En del säger säkert lite grövre som att -jag ska skita medan en del säger -jag ska lägga en kabel. Lilla sonen myntade ett för mig, nytt uttryck idag. Lite fint vid bordet säger han -jag ska gå och släppa ut Greta!! Ja, som sagt… många uttryck för samma händelse =)

Andra tankar som ploppar upp ibland är när jag på jobbet ska hämta en tandborste till en ny patient. Då, av någon märklig anledning… väljer jag ALLTID färg efter vilket kön patienten har. HUR knäppt är inte det… Till en kvinnlig patient väljer jag dom mer ”kvinnliga” färgerna, om det nu finns några såna… Och till männen dom något mer dova ”manliga” färgerna. Men jag skulle aldrig ge en herre en rosa tandborste till exempel. Vet inte om detta bara är något jag pysslar med men inget jag direkt nämner på jobbet men så här är det….

Tänk vad konstiga funderingar som kan ploppa upp i huvudet på mig… Ni tror väl att jag inte har så mycket att fundera över egentligen men så är icke fallet. Ibland är det bara så kul att filosofera lite =) Och idag, förlåt.. inatt så känner jag mig lite filosofisk.

Satt och letade lite kloka ord på nätet nyligen och fann det här (se nedan) som stämmer så enormt mycket, i mina ögon sett… men alla har nog inte heller här samma åsikt, men så är väl livet.

Jag försöker vara nöjd med det lilla jag har och får slita hårt för att klara vardagen. Blir bara så enormt jäkla trött på alla positiva statusuppdateringar på fb som en del, några få faktiskt… Tack och lov!!! ALLTID skriver.

Lucky you!!! Må all lycka stanna livet ut. Om jag är bitter?? Näpp, inte alls. Bara jädrigt trött på självgoda, självcentrerade människor. Ve och fasa!!!

Nu är det dags för mig också att snart släppa ut Greta, men det är klart att har Ragge redan fixat det så får väl jag släppa ut Berta då =)

6 thoughts on “Tankar kring bajs och tandborstar…

  1. Varför Berta och Greta? Kanske Kurt? Hahahaha skojar bara. Vid ett tillfälle hörde jag någon som behövde vara halv kilo lättare…
    Ditt inlägg gav mig glädje och lite filosofisk stämning till dagen.
    Håller med om det ytliga hos människor. Tycker att det finns tyvärr ovanlig många mediakåta och exhibitionistiska individer nu för tiden… alla vill vara stjärnor idag och gör vad som helst att synas… väntar bara att den bubblan spricker… det blir kul att se 🙂
    Om jag hinner…
    Varma hälsningar
    Halina

    Gilla

  2. Bajsämne tog för mycket plats så glömde jag skriva några ord om dina bilder.
    Tycker mycket om de, snygg konvertering och mycket vackert ljus 🙂
    Ha det bra
    Halina

    Gilla

  3. jag kan också bli trött på vissa inlägg på fb, de mer tvåsamhets inläggen. Men som du säkert märkt så peppar jag mig med bilder med text på för att jobba med mig själv och ge dem som känner att de behöver. Det kan för många också bli väldigt jobbigt eftersom vi alla är på olika plan i livet. Men det hjälper mig i vardagen som ensamstående sjukskriven mamma. Jag är nöjd med det jag har idag och önskar mig inget mer. Det är en skön känsla att inse det och det önskar jag dig också.

    heheheh, på tal om tandborstar så skulle jag göra precis som du, hur dumt det än är. heheheh komma med en rosa tandborste till farbron heheh vad ska han tänka. Men egentligen, han skulle kanske bli glad.

    På tal om det andra, som ska ut ur oss …… lycka till med dina veckor nu.. kram kram

    Underbara foton såklart. Jag njuter och du inspirerar mig.

    Gilla

  4. Gillar dina funderingar Susanne…Jobbar ju själv på en avdelning som har först och främst kirurgpatienter…och kiss och bajs är viktigt. Men jag har ställt mig frågan…när väl barnbarnen kommer…vilka historier ska man ta…när man välte ut en potta med 800 ml urin på golvet, eller när stomin spottade ut avföring på mig…inget man snackar högt om i vardagslivet…men arbetslivet är en annan sak.
    Men du vet hur det är…man kan skoja om det…men funkar inte ”skiten” så sviktar de andra organen.

    Ps. endast för os sjukhusanställda…berätta det inte för någon annan.
    Nu ska jag hålla 1 veckas ledighet från….ja du vet…

    Vh

    Ps.
    Bilden är förträfflig och kika in och kolla på appen ”Foap”….har man tur så kan man sälja lite bilder.

    Gilla

  5. haha! Jadu, att magen funkar är nog så viktigt! Men att släppa ut Greta har jag aldrig hört 🙂
    På mitt jobb är många oroliga att just bajsa i samband med krystningarna, men jag brukar säga att då är du ju på rätt ställe! Vi är ju van vid det mesta, och erbjuder förstås lite lavemang för den som vill 🙂
    Ja, att vara nöjd med det lilla är svårt-men man lär sig mer och mer tycker jag, att njuta av dagen och vara just nöjd!
    Ha en underbar sommar!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

