Livat i busken…

Ja det är det sannerligen. Har ni långtråkigt i helgen??? Pillat klart i naveln och funderar vad i Herrans namn du ska hitta på…. Jag vet!!!

Släng dig ner i naturen och skåda livet där nere (på marken alltså… eller vad tänkte du???). MEN ta på dig våtdräkt och duscha av dig innan du går hem för nedrans vad fästingarna är på, i år igen. Fästing nr 2 fick en kollega operera bort igår kväll på jobbet. Jag lyckades nämligen få huvudet kvar (den här gången också…) så med en liten kanyl fixade hon blodbad och huvudet åkte nog med i bara farten…

MEN det är ju så spännande att krypa ner och besöka dom små och kanske möter du en och annan Rumpnisse, ni vet dom söta rackarna i Ronja Rövardotter =) Jag själv ska hälsa på Mr Kudde och sova min skönhetssömn så Natti Natti alla ni vakna OCH glöm inte klicka på bilden för att ge den en mer rättvis bild =)

6 thoughts on “Livat i busken…

  1. tyvärr, dusch hjälper inte på fästingar. Jag har både badat och duschat och ändå haft krypande fästingar på mig efteråt. Det enda raka är att strippa och syna hela kroppen. Och syna ben och armar redan när man lämnar gräset.

    Dina små kritter är verkligen fina. Trodde det var en annan art först. Här har jag snarlika men de är avlånga.

    Gilla

    • Fick tips om nåt fästingmedel att köpa på apoteket. Eller jag kanske rent av ska leva på vitlök…. Det gav jag hästen sommartid och hon fick aldrig fästingar då men när jag hade slut på vitlöken DÅ kom dom äckliga krypen. Kanske vore nåt!!! =) Tack för namnet på dessa färgglada små varelser!! Och tack för din visit!!

      Gilla

    • Ja vore det inte för dessa små äckliga kryp skulle jag kunna ligga platt fall hela dagen men krypen ger mig avsmak. Tur att fotograferingen tar mig bort från tid och rum för att sen POFFF göra sig påmind när dom äckliga typerna satt sig fast nånstans… kram och hoppas du slipper dom!!

      Gilla

  2. Härliga bilder. Jag undrar vad det är för baggar egentligen. I Marabouparken som ligger bara en liten bit från där vi bor finns en hel del av dom där. Dom är faktiskt ganska fina, men blir det hundratals av dom blir det lite creepy ändå. I alla fall om det är ett skadedjur, jag vet inte, det kanske det inte alls är.
    Nu så jag kommentaren innan att dom heter Kritter, okey, då vet jag.
    Apropå fästingen, man behöver inte få bort huvudet, synd att orsaka mindre blodbad i onödan. Har du bara fått bort kroppen så lossnar huvudet av sig själv, det brukar bli som en liten finne och när den spricker åker huvudet med. 😉
    Fast det är ju en lite läskig känsla förstås…….
    Ha en bra vecka och tack för dina fina kommentarer!

    Gilla

    • Ja visst är det spännande baggar. Har bara set dom avlånga tidigare men nu dök jag på dom här… Kritter.. har aldrig hört talas om det så även idag har jag lärt mig nåt nytt=)
      Fästingar är allt annat än kul.. Testade ju positivt på Borrelia i höstas men slapp behandling eftersom jag låg på gränsen. Funderar starkt på att leva på vitlök… det fick hästen och slapp dom äckliga rackarna. Men jag vet inte om omgivningen uppskattar mitt vitlöksätande lika mycket…
      Kram och tack för titten!!

      Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

