Nostalgipromenad med funderingar, från disco till hundskit…

Promenader är en härlig motionsform. Ett alldeles lagom alternativ för en slöfock, soffpotatis och latmask som jag. Att promenera är härligt om jag är ensam… då ger det mig tid till eftertanke och energipåfyllning. Att promenera med sällskap är ännu härligare… fantastiskt socialt och givande, ett härligt sätt att träffas och umgås och ändå få motion.

Dottern och jag tar promenader då och då precis som vi gjorde häromkvällen. Vi passerade först den skola som gett mig min utbildning. På den här skolan läste jag till sjukvårdsbiträde på glada 80-talet. Jag blev sen på ett år utbildad undersköterska även det på det glada 80. När det så var dags att läsa till sjuksköterska fick vi kliva upp på våning 2 och bedriva våra lektioner där. Ungefär som att kliva upp på någon hierakisk stege som det faktiskt har varit under många år inom sjukvården. Tack och lov har det mer eller mindre försvunnit helt. Nu är det ingen skolverksamhet i den här byggnaden utan används till annat.

Under åren som gått har sjukhuset bytt namn några gånger. Inte för att jag förstår vitsen med det, men så är det iallafall…

I närheten av sjukhuset ligger det ställe dit jag gick som tonåring och kikade på Style med Christer Sandelin och andra artister. När mina äldsta barn var små på 90-talet fungerade Folkets Park fortfarande. Jag har varit där och tittat på olika barnföreställningar och deltagit i sångstunder. Under slutet av 90-talet lades Folkets Park ner och består numer av bostäder men skyltarna stå kvar vilket ger oss f d besökare nostalgiska minnen. Tänk alla som är lite äldre.. dom som verkligen utnyttjade parken till dans… vilka minnen. Jag är ändå född och varit med när disko-eran startade =) och hade andra ställen att besöka.

Från disco-era till bajs….

Jag har många gånger undrat när jag ser följande…

När man är så himla bra och klok att man tar upp hundskiten efter sig. VARFÖR i hundan, slänger man inte påsen i någon papperskorg i närheten??? Vad är vitsen med att slänga påsarna på backen eller som här, lägga den i buskaget…. Sånt här blir jag inte klok på… Är det bara jag som är allmänt petig kanske??

Och från hundskit till annat SKIT…

Knark, droger, tjack eller vad ni kallar det… Om ni bara visste så mycket skit, som vi som jobbar inom bl.a sjukvården träffar på. Trasiga människor som blir galna på droger andra människor blir rika på. Fy F_N vad det här gör mig upprörd. Och om ni bara visste så mycket skit det beställs på internet… TVI och USCH!!!!

Den här bilden tog jag på vår psykiatriska klinik i stan. Den är oerhört tragisk i mina ögon men väldigt mycket dagens sanning…

Så tillbaks till skolbänken… Imorgon är det dags för mig igen. Nu ska det pluggas kirurgi och det ska bli spännande. Alltid så himla spännande att lära sig nya saker och få känna sig mer trygg på sin arbetsplats.

Ha det gott alla=)

6 thoughts on “Nostalgipromenad med funderingar, från disco till hundskit…

  1. Trevlig liten runda du tagit med mig på. Trevligt berättat och talande bilder. Kom att tänka på att min kusin jobbat på Västerås lasarett som sjuksköterska tidigare. Margareta Billström heter hon …

    Gilla

  2. Ja… man blir stum… Jag begriper mig inte heller på varför folk tar med sig plastpåsar och sen lämna hela kittet ändå i …ett naturreservat till exempel… ( bajs utan påse försvinner snabbare… ) Ja… det är mycket ledsamma konstigheter runt omkring…

    Lycka till i skolbänken! Jag tycker att det är himla roligt att plugga och lära sig nya saker🙂

    Underbara bilder och mycket bra inlägg🙂

    Hälsningar Halina

    Gilla

    • Tusen tack Halina för din kommentar. Ja, det finns mycket att reagera på. Allt går kanske inte att ta upp här men mycket kan diskuteras och påvisa. Hoppas du får en härlig påskhelg =) Kram

      Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

