Krig och pormaskar

Det är inte enkelt att växa upp, att ena stunden vara barn och leka krig. Nästa sekund räknas det pormaskar på näsan, konstaterar att puberteten är på väg…

Krig förresten… När blir det farligt för barnen??? Är det farligt att springa runt i skogen med kamouflagebyxor och leta fiender, springa runt med plastvapen från Toys´R´us och skrika pang pang, du är död… Tog våra förfäder skada av att leka cowboy och indianer som små grabbar??… Finns nog inget självklart svar på det men dom flesta blev nog hederliga medborgare som vuxna.

Jag känner mig rätt övertygad att så länge leken är på låtsas och så länge man kan skilja på lek och verklighet så är det lugnt. Ibland får jag känslan av att grabbar nu för tiden inte får ”vara grabbar”, för vapen är skadligt. OCH javisst är det det, om det är på riktigt. Men att förbjuda dessa kriglekar tror jag inte ett ögonblick på.

Min äldsta son och hans gelikar far ibland ut i skogarna och ”leker krig” med paintballgevär, men inte springer dom runt och dödar folk till vardags för det…

Och även vuxna gillar ju paintball och lasergames, även jag =) som var med på en fotbollsavslutning i vår huvudstad där vi sprang omkring och sköt på varandra med lasergevär. Jisses vad glad jag blev när jag träffade någon annan och jisses så svettigt det var. Vi fotbollsföräldrar går inte heller runt och dödar varandra till vardags. Inte än åtminstone…. =)

4 thoughts on “Krig och pormaskar

  1. Håller med dig, Susanne. Inga förbud är positiva utan mer av en triggare att övervinna förbudet. Dialog och kommunikation med de unga små…. och lek och lek och åter lek. Uppmuntra kreativitet och fantasi, den tar skolan död på när det kommer upp på lågstadiet, sedan när de kommer till högstadiet och de har tappat allt eget tänk och kreativa tankar, då ska de börja ha egna åsikter och tordas tänka själva igen. Sorgligt! Så det är bara att uppmuntra leken så länge det vill leka, tids nog försvinner den glädjen och vi måste bevara glädjen och barnasinnet genom hela livet. kram kram

    Gilla

  2. Ja det är roligt att se hur ens barn har utvecklats…och tro vad ni vill, men det blir folk av dem också även om man har haft sina tvivlande stunder 😉
    Men det tuffaste jag har haft som förälder är nog nu när man ska ”tämja” en 13-årig tonåring till tjej…det gäller att ha en ängels tålamod ibland.

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

