Åren går…

Kan inte tro det… men den här underbara lilla gossen går nu in i vuxenlivet. Imorgon fyller vår äldsta son Patrik 20 år. I helgen firar vi med släkten men först ska vi sjunga för honom imorgon bitti =) Tänk så spännande med livet framför sig… Undrar vad min lilla gosse gör om 25 år??? Som idag kanske…. en härlig ”Postman Pät”…

När jag var 20 bodde jag ensam i en lägenhet ganska centralt här i stan. Jobbade redan då på lasarettet och var just klar med en 20-veckors sjukvårdsbiträdesutbildning. Framför mig låg hela livet och min yrkesinriktning var på god väg… att bli sjuksköterska. Min sjukvårdskarriär började på långvården och där trivdes jag bra men visst var det mycket som jag inte riktigt var van vid…. borsta tandproteser med tvål och vatten, skölja emaljögon, rulla iväg dom gamla på badvagnar när det vankades duschdag, pricka i avföringslistor på dörren när patienten lyckats göra nr:2 och mycket annat. Jag fick också vara med om mitt första dödsfall… Personalen hade satt mig att vaka vid den gamla damen och jag kan än idag komma ihåg hur livrädd jag var samtidigt som det var något lugnt över det hela. Någon anhörig fanns inte i närheten… men jag fanns där och höll henne i handen. Idag, 25 år senare är jag troget kvar på lasarettet förutom några års frånvaro för att testa andra områden inom vården. Mycket har jag varit med om och mycket har jag lärt mig och jag kan inte tänka mig att jobba som något annat än sjuksköterska. Det fantastiska är möten med alla människor, alla underbara kollegor och att ingen dag är den andra lik. Dessutom lär vi oss något nytt hela tiden för ingen blir fullärd.

Tyvärr ger erfarenhet inget extra i lönekuvertet och är inget som prioriteras, dom nya sjuksköterskorna är snart ikapp. Vissa tycker tydligen än idag att sjuksköterskeyrket är ett kall, eller……. Trots avsaknad av skälig lön är jag en stolt sjuksköterska.

4 thoughts on “Åren går…

  1. Grattis till sonens födelsedag! Och grattis till alla dina år inom vården! Jag ångrar inte heller detta yrke med alla dessa möten och att få jobba med människor! Trots att det inte syns i lönekuverten vad vi gör! Vi är värda allt guld i världen!!!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

