Jag fick en fråga……

… om hur jag hittar mina motiv. Frågan ställdes i mitt inlägg om den lilla skalbaggen på kvällspromenad. Jag tänkte nu komma med lite tips till er som vill prova…

Undvik blåsiga dagar och kraftiga utandningar…  Det kan liksom va lite svårt att få till bra skärpa då!

Ta vara på solens ljuva strålar som dalar ner på vår jord. Skymning och gryning är super =)

Använd oömma kläder, släng dig ner på alla 4 alternativt på mage och sök dom små liven med dina falkögon. Skit i om någon ser dig och tycker att du ser ut som ett fån… Dom förstår bara inte tjusningen =)

Även på en ovårdad gräsmatta finns det vackra… Det handlar om att se med öppna och nyfikna ögon =)

Det är inte bara falkögonen som är bra att ha… även elefantöronen är super att plocka fram och va inte rädd om du plötsligt står öga mot öga med någon ful krabat (så länge det inte är en orm….). Tänk på den perfekta bilden =)

Har du ett stativ som går att få ner på grodnivå, använd det för absolut bästa skärpa. Eller varför inte använda din kreativa del av hjärnan och ta något annat att ha som stöd…  Eller leta motiv i stativhöjd =). Själv så försöker jag oftast handhålla och hålla andan i själva klickögonblicket. Inte det bästa knepet att tipsa om förstås…..

Var inte rädd för att bli smutsig eller blöt. Efter regnet kan du få ljuvliga bilder. Den här bilden är blad från en vissen pion som trillat ner på gräsmattan efter regnet och VIPS! så blev det en färgglad och vacker bild.

För att få till sådana här bilder så använder jag mig av mitt makroobjektiv, med eller utan mellanringar. Alternativt mitt fasta 50 mm objektiv + mellanring. Sen är det bara att vara nyfiken och kreativ och öppna dina ögon och SE!! Jag tror att det är just att SE som är A och O…

Följande inställningar har jag använt på bilderna ovanför:

  • Bild 1: inte så intressant…
  • Bild 2: ISO 200, f/4,5 , 1/640 sek.
  • Bild 3: ISO 200, f/4,5 , 1/160 sek.
  • Bild 4: ISO 200, f/5,0 , 1/400 sek.
  • Bild 5: ISO 200, f/5,0 , 1/125 sek.
  • Bild 6: ISO 200, f/4,5 , 1/250 sek.
  • Bild 7: ISO 125, f/2,8 , 1/320 sek.

Önskar er all lycka med fotograferandet i vår vackra natur och med ändan i vädret. Då gör det heller inget om det råkar pysa ut lite luft samtidigt för du är ju ändå ute i naturen…

12 thoughts on “Jag fick en fråga……

  1. Haha, härlig avslutning på ditt inlägg.🙂 Underbara bilder och jättebra tips. Jag försöker leva efter alla de där utom just det där stativet som jag faktiskt har men aldrig tar med mig. Korkat, jag vet. Jag kör med samma taktik som du, håller andan och trycker av.😉
    Ha en fin fredag.
    Kram

    Gilla

  2. Härlig läsning Susanne…
    Just grodperspektivet är väldigt användbart vid ”natur/kryp” fotografering…så långt ner mot marken som möjligt….tidpunkten på dygnet är också viktigt.
    Det var en av anledningarna jag valde 60D framför 7D…den har ju en vridbar skärm så att man slipper att lägga sig på alla 4:a och på magen…de kan vara lite besvärligt att komma upp nu när man har passerat de 40🙂

    Gilla

  3. Hej, har kikat in på olika foto bloggar, du har en väldigt snygg… jag har precis börjat med min egen, tror vi har samma botten, men ändå ser de lite olika ut.
    Tittar gärna in igen, vackra foton har du.
    Mvh Karita

    Gilla

  4. Pingback: Dax för lite fler fototips… « nattsyrransphoto

  5. Underbara foton! Jag fotade en hel del, och då gärna macro, innan barnen föddes. Jag ser fram emot den dag då de blri mer självständiga så att jag kan ägna mig åt detta igen! Var sak har sin tid och tills dess får jag njuta av andras foton!

    Gilla

Tack för att Du förgyller min dag.

